søndag 21. august 2011

Slitsom uke


Det er jo egentlig helt utrolig at man kan bli sliten av å gjøre ingenting, men denne første uka har helt slått luften ut av meg. ;) Kanskje det er fordi jeg er litt spent på året som kommer, og litt spent på alt som er nytt og fremmed..?

Jeg skal jobbe på et laboratorium, med en type lab-arbeid jeg ikke har noe særlig erfaring med fra tidligere. Jeg skal skrive masteroppgave (og skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å fylle ut 80 lange dataskrevne sider). Jeg har nettopp fått lisens, og har begynt å ekspedere selvstendig. Alt dette er nytt, fremmed og uvandt, og tar kanskje (ubevisst) litt ekstra krefter, til man er kommet inn i rutinen og blitt vandt til alt (?).


Forrige helg slappet jeg av og koste meg med smågodt, nettsurfing og små-lesing i sommer-boka mi (som jeg kjøpte på Rhodos for 2 måneder siden, og ennå ikke har klart å lese ferdig, haha). ;)


Mandag begynte alt styret med master-avtalen, og i 4 påfølgende dager har jeg ikke gjort så mye annet enn å fly fra kontor til kontor for å få en ny avtale i boks.

Etterhvert fikk jeg i hvertfall leseplass (hvor jeg har vekslet mellom å sitte å halvsove, lese, og fryse meg ihjel). Ventilasjonsanlegget gjør at det hele tiden er trekk, og når det at på til er kaldt i rommet, skal det ikke så mye til før "Frysepinnen" begynner å hakke tenner.


Jeg har derfor utstyrt leseplassen min med et svært fleece-pledd, samt vinterskjerf, ull-sokker, tøfler, lue, og hansker. ;) Jeg har også gått til innkjøp av en stor boks Freia express kakao, så nå skulle man tro at jeg er noenlunde forberedt til lange lese-dager utover høsten og vinteren! ;)

Jeg har også kjøpt meg en pakke med Quies. Jeg strever litt med konsentrasjonen, og blir lett distrahert når det hele tiden er noen som små-hvisker, rasler med papirer, prater i telefonen, kommer og går ut av døren osv. Får håpe at disse øreproppene gjør susen!


Tirsdag tok jeg Hepatitt B vaksine. Siden jeg skal arbeide med blod på labben, er det påkrevd med slik vaksine før jeg får begynne.


Torsdag var jeg for første gang en liten tur innom på labben. Endelig! =)



Jeg observerte mens en av forskerne gjorde klar protein-prøver for gel-kjøring (western-blotting), og jeg fikk også litt "pipette-trening" (haha) da jeg overførte protein-prøvene til gel-brønnene. ;)

Gel-støping..

Fredag var jeg med på gel-støping; Jeg monterte "støpe-formen" (eller "støpe-kasetten", - aner ikke hva det heter, hehe.. hva heter egentlig alle disse finurlighetene som tas i bruk..?), pippetterte gel-blanding i formen, og lot den stå i en liten time (for at den skulle størkne).

The secret ingredients.. hehe ;)

Etter at gel`en hadde størknet, laget jeg "stacking gel" oppå denne, og avsluttet med å lage brønner i gel`en.. ;)


De neste månedene skal jeg jobbe mye med..

..og lese mye om..
..En "murstein" på 1800 sider (heldigvis skal jeg "bare" ha 400-500 av dem).. ;)

Etter å ha vært 2 uker i Hellas, og 2-3 uker (litt frem og tilbake) ute hos mine foreldre, synes jeg det var godt å komme hjem til egen leilighet igjen. Men selv om jeg (med de beste intensjoner) oppi hodet mitt hadde forestilt meg at jeg skulle lage middag til min bedre halvdel (ettersom den første skoleuken bare er kos, fryd og gammen), ble det ikke noe særlig med "fancy" hjemmelaget mat denne uken. Det gikk for det meste i knekkebød og frossenpizza, samt rykende fersk og varm pizza fra San Marino (der vi hadde mat for 2 dager, hehe).


San Marino pizza med biffkjøtt.. <3

Og som alltid når vi har kjøpe-pizza fra San Marino, Dolly, eller Peppes, har vi ordentlig Cola med maaaasse isbiter i!! (dvs. Coca Cola, ikke Pepsi Max, Coca Cola Zero eller de andre "fake" variantene som smaker noe helt forferdelig!).. ;)

Screw Atkins.. ;)

I går var jeg tilbake på jobb på apoteket. Til nå har det vært ganske behagelig på jobben. En rolig og mild feriestemning med 4-5 reseptkunder på vent. I går hadde tydeligvis alle kommet hjem fra sommerferie og fått lønnen sin inn på konto, for det virket som om halve Bergen hadde fått det for seg at de skulle innom apoteket og hente medisinene sine.

Køen startet så fint på 3-4 stykker, men sneik seg sakte og ubemerkelig opp til 8. "Jaja, dette er da ikke så ille", tenkte jeg. Da kom "hoved-farmasøyten" og gav beskjed om at han skulle til lunsj.

Jeg ble alene farmasøyt i 1/2 time, noe som førte til at køen vokste ytterligere (på det verste tror jeg køen var oppe i rundt15 stykker!). =S Jeg har aldri vært alene farmasøyt før (Jeg har jo såvidt begynt å ekspedere selvstendig og har ikke kontollert så mange av reseptene til teknikerne heller). =S

Jeg er ikke vandt til det å "hoppe" fra min egen ekspedisjon, og inn i farmasøytbildet på en annen stasjon, kontrollere reseptene der, og så "hoppe" tilbake igjen til min egen skranke og alle reseptopplysningene som så skal kontrolleres der. Jeg er ikke vandt til det "fokus-skifte" det innebærer. =S

Jeg er fullt klar over at jeg er veldig treig. Jeg jobber veldig sakte (og det blir enda saktere når man ser over opplysningene en ekstra gang eller to før man godkjenner og signerer). Bedre blir det ikke når man plutselig har 15 kunder på vent, som ser oppgitte og frustrerte ut, og som lurer på "hvorfor det ikke er flere folk i kassene" og "hvorfor det bare er en farmasøyt på jobb".

Mange har den gode egenskapen at de jobber raskere og mer effektivt "under press" eller litt stressende situasjoner. Den over-previligerte gruppen der tilhører definitivt ikke jeg! For meg blir det vel heller motsatt, - at jo mer stressende situasjonen blir, jo saktere og mindre effektivt jobber jeg. =S

Så selv om jeg kuttet ut de "2 ekstra kontrollene", og bare så over opplysningene og kontollerte en gang (da levde jeg farlig, syntes jeg! hehe), ble køen bare redusert med 3-4 stykker (og ble ikke mindre før hoved-farmasøyten kom tilbake fra lunsj igjen). Syntes nesten litt synd på alle de gamle menneskene som måtte vente så lenge. :-/

Følte nesten at..
Stakkers kundene som kom for å hente medisinen sin den halvtimen jeg var alenefarmasøyt.. De måtte vente leeeeenge.. =S

;o)

5 kommentarer:

Marit sa...

ler meg ihjel av siste bildet! :) Jobben din høres veldig spennende ut! :)

Anonym sa...

Kjenner blodet bruser etter å ha lest siste del her, jobbstresset kommer, hehehe..huff..

Noen dager er jeg så lei av de sure kundene at jeg vil spy. Det er en GRUNN til at ting tar tid. Som en kollega av meg sa det; Vi er ikke McDonalds!

Om du venter 30min for å få dine livsviktige medisiner, er det egentlig så fælt?

Hold ut! ;)

Masteren din høres forresten spennende ut, og det så da koselig ut på leseplassen til tross for kuldesjokk og alt det der.. Kos deg med kakao, du!

Hilsen meg som virkelig, helt oppriktig ikke liker vanlig cola.

Malin *_* sa...

så spennende, passet jo relativt bra at jeg fant bloggen din nå. siden jeg selv vurderer å studere farmasi, kom egnetlig inn på medisink biokjemi i england i fjord(som er relativt det samme har jeg hørt) og har tenkt å søke igjen dette året! :-D

lykke til med mastern!!

Anne C. sa...

SV Hannelm: Jeg er vanligvis ganske tålmodig av meg, men enkelte ganger føles det som om jeg skal eksplodere innvendig av irritasjon og oppgitthet over alle de sutrete kundene. ;)

Liker foreløpig masteren min (de 2 minuttene jeg har faktisk har tilbrakt på lab, hihi).. Funnet meg en koselig liten krok på leserommet, så der skal bli mye kakao-drikking utover høsten (og litt lesing også forhåpentligvis..).. ;)

Måtte le av signaturen din ;)

Anne C. sa...

SV, Malin*_*: Hovedforskjellen mellom master i medisisk biokjemi og master i farmasi er antagelig at farmasi er et profesjonsstudium (dvs. studiet fører frem til et bestemt yrke), og gir autorisasjon og en beskyttet yrkestittel når utdanningen er fullført.

Du kan lese om farmasistudiet ved å gå inn på universitetene sine nettsider:

http://www.uib.no/studieprogram/MATF-FARM

http://www.uio.no/studier/program/farm/index.xml

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/ansatte/organisasjon/hjem?p_dimension_id=88118&p_d_i=-31494&p_d_c=&p_d_v=88118&p_d_i=-161&p_d_c=&p_d_v=88118&p_menu=42374&org_plassering=88118&p_lang=2

=)