onsdag 3. august 2011

Ferie Minner


Som alltid når jeg skal reise vekk, lider jeg valgets kval og bruker sånn ca. 5-6 timer på å pakke.. ;) Spiller ingen rolle om jeg skal 2-3 uker til Hellas, eller bare en liten helge-overnatting hos familien ute på Askøy. I flere timer kan kofferten min ligge fullstendig tom på gulvet, mens klær, sko, accessories osv ligger strødd rundt omkring, og jeg står midt oppe i alt rotet og river meg frustert i håret og er overhodet ikke istand til å velge. =S


Så da ender det som oftest med at jeg tar noen små-pauser fra "all pakkingen", og setter meg ned i sofaen med Air-shop katalogen.. ;)


Titting (eller rettere sagt STOR-shopping) både i Air-Shop`en og Duty Free`en er faste og (for min del) svært så kjente og kjære syden-ritualer. Min bedre halvdel er mildt sagt lite entusiastisk over mitt tids- og penge-forbruk når det gjelder tax-free varer (blant annet). Han mener jeg burde gå med skylapper (og øyelapper på begge øynene), fra vi stiger ut av bilen ved ankomst-hallen på Flesland, til vi står i resepsjonen på hotellet nede i Helleas (eller når jeg går gjennom Bergen sentrum for den saks skyld..).


Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet i sofakroken og kost meg med et glass Cola fyllt til randen med isbiter, mens jeg har flippet ivrig igjennom Air-Shop katalogen, og satt kryss ved a) det jeg definitivt skal kjøpe, b) det jeg har veldig veldig lyst på (og mest sannsynlig også kommer til å kjøpe) og c) reserve-løsninger, nød-alternativer og back-up (i tilfelle det skulle være utsolgt for de andre varene jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe).

Etter at jeg har fin-analysert Air-Shop katalogen for 140-ende gang, hopper jeg ivrig inn på Duty-Free`en på nettet, og fortsetter der i samme ivrige, over-entusiastiske stil.

Ikke sjelden kobler jeg lille Ipod`n til de portable høytalerne mine, så sommer-musikken flommer ut og får leiligheten til å dirre. Og mens jeg sitter der og kose-flipper gjennom tusenvis av tax-free varer, stemmer jeg i så det runger i hele stua, og "synger " og gauler fornøyd og lykkelig til sommer-melodiene.


Omsider er alt pakket og klart, og alle kjæledyr er sendt på "sommerleir" hos "(mat)-bestemor, -bestefar, og -onkel" ute på Askøy. Tøtto har for alvor begynt å få reisefeber og små, dansende sommerfugler nede i magen..:

Ei spent Tøtte som gleder seg til ferien..:

På flyplassen fulgte vi tradisjonen fra tidligere år; Vi kjøpte pizza stykker og brus på Peppes, spilte litt spill på "padde" og iphone, og (jeg) gikk i Duty Free`en og tittet (les; shoppet). Før vi visste ordet av det, hadde vi blitt vi ropt opp til gaten, kommet ombord i flyet, og lettet fra bakken..

Få minutter etter avgang:

Da vi kom over skyene, fikk jeg skikkelig Deja Vu..: Da jeg var liten, hadde jeg alltid så lyst å bo "på himmelen" og leke "i skyene", slik de fargerike, søte bamsene i tegneserien Care Bears gjør (Care Bears var ynglingsserien min da jeg var liten). Hver gang jeg satt i et fly, og fikk øye på et sky-teppe, fikk jeg lyst å hoppe ut av flyet og løpe bortover de myke, bommullsliknende skydottene.

Skyene er til forveksling lik Care-A-Lot (Care Bears sitt hjem), - dvs, minus regnbuesklien, sukkertøy-skydott-slottet og alle de søte bjørnene..:

Ettersom jeg har flyskrekk, synes jeg vanligvis at de 4 timene i lufta er uendelig lange. Jeg sitter som regel nærmest frosset fast i flysetet, og tviholder rundt armlenene så knoklene kommer til syne. Under avgang og landing holder jeg typen sin hånd såå hardt og kniper til omtrent som om jeg er midt i en fødsel, så hånden hans hans nærmest er likblå når flyet omsider har landet trygt på rullebanen igjen og vi endelig er fremme.

Jeg tør ikke engang reise meg for å gå på do (jeg er redd det plutselig blir turbulens eller at vi kommer inn i en svær luftlomme mens jeg sitter innestengt på det bittelille fly-toalettet), og sitter derfor fastspent i flysetet under hele turen, og kniper igjen hver eneste lille bekkenbunns-muskel. Ettersom lufta i flykabinen som oftest er veldig tørr, ender det alltid med at jeg hiver innpå med masse drikke. Når man drikker vann på relativt tom mage, og tillegg drikker cola (som er lett vanndrivende), og at på til har en liten, overaktiv blære, skaper man et eget ferie-rituale toalettmessig;

Jeg sitter og kniper igjen for harde livet de siste 30 minuttene før landing, og spenner så og si alle muskler jeg har fra navlen og ned til tærne. Når vi omsider har landet, og har kommet inn på terminalen, springer jeg i motsatt retning av alle de andre turistene som kommer ut av flyet; Alle passasjerene små-løper bort til bagasje-båndet for å sikre seg en flott utkikspost til å spore opp koffertene sine. Jeg springer bort til det første toalettet jeg ser (ofte bare for å møte en milelang kø foran dametoalettet. Som oftest klarer jeg vente til damene i køen foran meg har gjort seg ferdig. Men det hender jeg må ta en u-sving, og snike meg inn på stinkende manne-toalett.. =S ..).

På flyet pleier jeg alltid å distrahere meg selv med øredøvende musikk fra Ipod`n, Super Mario, Yoshi, Princess Peach eller Bubble Boble spilling på Nintendo DS`n, flipping gjenom Air-Shop katalogen (enda en gang), skumlesing av Det Nye og Costume, eller begrave hodet mitt dyyypt ned i en billig Chick Lit bok (i pocketutgave). Og som oftest hjelper disse små distrasjonene (helt til vi plutselig støter på litt turbulens). Det får flyturen til å kjennes kortere ut, iallfall ikke fullt så uendelig lang som den ellers antageligvis ville vært.

Men denne gangen hadde vi "andre boller" med i (hånd)bagasjen. Typen kjøpte seg Ipad for en liten stund siden (hans nye vidunderlige øyensten). Jeg har aldri virkelig helt skjønt poenget med den nye Apple duppeditten som absolutt alle er så utrolig fascinert av.

Helt til jeg kom på flyet!

Da vi var kommet opp i marsj-høyde, rigget vi oss ordentlig til; slo ned de små serveringsbordene, satte Ipadn oppå, koblet til hodetelefonene våre (vi hadde en sånn snedig liten duppeditt som gjorde at vi kunne koble til to forskjellige sett hodetelefoner, slik at begge to fikk ha ørepropper i begge ørene, og høre ordentlig. Dermed slapp vi å sitte med en ørepropp i et øre, og flystøy, motordur, passasjer-surr og sutrete, illsint barne-gråt i det andre). Vi kjøpte brus, ostepop, og Haribo Matador Mix av flyvertinnen, og satte på tv-serien som det definitivt går mest av for tiden; "How I met your mother".

Jeg har aldri før slappet slik av i et fly, som det jeg gjorde etter at vi snurret igang serien på "padden". Jeg forsvant helt inn i serien, mimet til intro-melodien (en liten stund tror jeg faktisk at jeg glemte meg litt og nynnet den høyt, men uten å høre det selv, siden jeg satt med lyd-isolerende ørepropper. Stakkars medpassasjerer.), og smilte og lo av alt det morsomme i episodene, mens jeg supte Cola fra boks, knasket ostepop og gumlet Haribo.

Ikke mer enn en 5-6 episoder senere, fikk vi plutselig beskjed om at vi hadde begynt innflyvningen og at vi snart skulle lande. Man kan si mye rart om Ipad. Jeg mener fortsatt at den er en smule overvurdert, og at den ikke er verdt 6000kr (for mitt bruk iallfall). Men det skal den ha; Den var en reddende engel oppe i lufta, og noe av det kjekkeste, mest nyttige man kan ha med i håndbagasjen inn på flyet (iallfall for en som ikke er så altfor glad i å fly, og gjerne vil ha tankene over på noe annet enn det faktum at man befinner seg mer enn 10 000 skyhøye meter over bakken).

Ipad <3

Vel fremme ble jeg positivt overrasket over hotell-rommet. Ikke at det var noe overdådig lukseriøst eller noe (jeg vet som regel hva jeg får på et gresk 3-stjernes). Men enkelt-rommet var myye større enn hva vi vanligvis har hatt på andre greske hotell med samme standard. =)

Og enda bedre; Sengene var faktisk gode å ligge i (ikke de harde murstein-sengene som man vanligvis får andre steder i Hellas). =D


Rommet, sengene og badet var alltid rent og pent. Jeg var helt imponert over hvor grundig de greske damene rengjorde rommet (men så skal det vel kanskje ikke så mye til for å imponere rotekoppen meg når det gjelder rydding og rengjøring.. ;) ..). Uansett, jeg fikk litt dårlig samvittighet over at damene skulle rydde og vaske sånn, og rette og brette slik på sengetøyet (som vi uansett kom til å rote til 5 minutter senere igjen).

Jeg er overbevist om at det er en mann som har innredet / dekorert hotell-rommet..:

Første dagen bar det rett ned på stranden, og slenge seg uti (dvs. små-vasse nølende, cm for cm), uti det herlige, ramsalte vannet.

Ialysos-stranden.. <3

Det ble rullestein-strand i år.. I fjor var vi på sandstrand.. Jeg klarer liksom aldri helt å bestemme meg for hva jeg liker best.. (?)

En av de nye neglelakkene mine.. Frisk, sommerlig syden-farge! <3

Første gangen jeg reiste til Rhodos, var jeg innom denne butikken og kjøpte meg en bikini. Denne butikken er en fast Rhodos-tradisjon; hver eneste gang jeg har vært på Rhodos (10-ende gang nå i sommer), har jeg kjøpt med meg en bikini (eller tre) fra denne butikken.:


Men når man går langs shopping-gaten, hånd-i-hånd med en skrubbsulten mann, er det begrenset hvor mye man rekker å shoppe før man har vært innom og spist på på restaurant! ;) Så det meste av shoppingen finner sted på tilbakeveien, når gubben er god og mett, og ikke rekker å fange meg inn på fortauet igjen dersom jeg plutselig finner på å smette unna og fyke inn i en butikk! ;)

Tøtto i shopping-modus..

Som med mye annet, har vi også vår "faste" Rhodos-restaurant (eller rettere sagt Ialysos/Trianda-resturant). Jeg har vært på uttallige forskjellige restauranter på Rhodos, men PLATON er desidert den beste restauranten jeg noensinne har vært på (på Rhodos iallfall)! Kjempegod mat, koselig innredning, hyggelige kelnere, og kjempebra service! =D Ingenting er problematisk, de ordner maten akkurat slik du vil ha den, om det så betyr at retten du opprinnelig bestilte nesten ikke er til å kjenne igjen etter at du har foretatt noen justeringer og modifisert den ihjel.

(I mitt tilfelle; Jeg bestilte kylling souvlaki, der jeg bare ville ha tomat og paprika som grønnsaker på spydet, ikke løk e.l. Istedenfor grønnsaker og ris som tilbehør, ville jeg ha salat, agurk, tomat og pommes frites. Jeg spurte også om de kunne ha dill i tzatzikien, og om jeg kunne få bestille grillede avlange paprika som siderett, selv om det ikke stod på menyen).. ;) Huff, jeg må være verdens særeste, vanskeligste kunde! :S Men ingenting var noe problem, de kunne fikse alt!

Jeg fikk akkurat det jeg hadde bestillt, med de endringene jeg hadde bedt om. Maten vår ble servert samtidig, rykende varm, og den smakte fantastisk! I tillegg hadde de noen veldig gode shots som til og med jeg klarte å drikke på styrten. <3

Kylling souvlaki med salat og pommes frites.. Noe av det BESTE jeg vet! NAM-NAMM!! ;)

Små, romantiske øyeblikk på Platon.. <3

Av og til tok vi en liten spasertur etter restaurant-besøket, og gikk opp til bakeriet som ligger ved hovedkrysset i Trianda. Der har de verdens beste iskrem; Melon is og mørk, bitter sjokolade is fra Mike`s!! NAMM!! <3

Jeg har ikke oversikt over hvor mange sånne "bøtter" med iskrem jeg spiste i løpet av ferien (men jeg delte isen med typen min altså. Ehm..). ;)

Enkelte ganger tok vi en liten tur langs med stranden. Ixia-kysten er så koselig om natten, hele kyst-linjen ser ut som et lysende perlekjede..

En kveld vi kom tilbake til resepsjonen på hotellet etter å ha spist (litt for mye) på restaurant, fikk jeg låne Iphone`en til typen for å sjekke noe på nettet (noe = sensur). Det var bare litt over 1 uke siden eksamen, og jeg trodde egentlig ikke at resultatet var kommet (siden sensorene ofte tar seg god tid, og jeg er vandt med å vente både 3 og 4 uker). Jeg skvatt derfor til værs da jeg logget meg innpå, og oppdaget at koden på faget jeg har tatt dette vårsemesteret plutselig stod oppført på sensur/resultat-listen. I to sekund bare stirret jeg på fagkoden, uten å tørre å se bort på resultatet, i frykt for at det skulle ødelegge hele ferien dersom jeg hadde strøket. Så tenkte jeg "Jeg skal feire med en` drink dersom jeg har stått, og trøste meg med masse drinker dersom jeg har strøket. Det får bare gå som det går, men det skal IKKE få ødelegge ferien min!". Så tittet jeg forsiktig bort på resultatet. Og satte i et skingrende gledeshyyyl så resepsjons-mannen skvatt, mens jeg hoppet opp og ned bortover gulvet og hoiet og smilte og hyylte av glede (Resepsjons-mannen trodde sikkert at jeg var drita-full, hehe).

"Jeg stod på eksamen! Wheeeheee!!" hyylte jeg til typen. =D Jeg ble så overlykkelig glad!! =D Jeg var sikker på at jeg skulle styrke (ikke minst fordi det var 50% stryk på den samme eksamenen i fjor!). Så da måtte jeg jo selvfølgelig feire resultatet med en fargerik coctail. Jeg ville egentlig ha Strawberry Daiquiri (som er favoritt-drinken min), men de var helt tom for jordbær, så da ble det Sex on the beach isteden (som ligger på en god andreplass). Hehe. ;)

Bestått eksamen ble feiret med.. :

Gjennom ferien vekslet vi på å ligge på stranden og rundt bassenget. Jeg synes det er mest avslappende å være på stranden, men bade- og svømmemessig sett tror jeg jeg liker basseng-bading bedre. Jeg elsker å svømme under vann, stupe og stå på hender, noe som er perfekt å gjøre i klor-basseng. Det blir på en måte litt mer "stress" med undervanns-svømming i havet, siden man ikke med sikkerhet vet om det kan være undervannsstrømmer (jeg har det med å miste litt "oversikten" over hvor lang ned jeg faktisk har svømt, ettersom jeg svømmer under vann uten dykkermaske eller svømmebriller. Da er det fort gjort å havne på 5-meters-dyp istedenfor 2-meters dyp). =S

Bassenget ved hotellet..

Når jeg bader i basseng er jeg nesten mer under vann enn over. Det er en så herlig befriende følelse. Alle lyder blir hule og dempet, som pakket inn i bommull, og alt er herlig svalt, mykt og stille. Bare så synd at man omsider må opp igjen til overflaten for å få luft. Av og til skulle jeg nesten ønske at jeg hadde gjeller, så jeg kunne ha svømt så lenge under vann som jeg hadde hatt lyst til, uten å måtte opp til overflaten for å puste (Problemet da hadde vel vært at jeg hadde blitt værende under vann, og nektet å gå opp av bassenget, hehe).

Badenymfen..: hihi ;)

Det er ikke til å stikke under en solseng at dette semesteret har vært veldig tøft, og tatt reserve-lageret av alle kreftene mine. Jeg trodde at batteriene ville bli full-ladet igjen bare jeg fikk noen dagers avslapping på standen med bading og soling (men der tok jeg skammelig feil). Mange dager har jeg vært så sliten at jeg regelrett bare har ligget og sovet innimellom på rommet. Flere kvelder var jeg så sliten at jeg ikke orket tanken på å gå ut engang. :-/

Da gikk snille Poogie bort i street`n og kjøpte take away og tok med tilbake og opp på rommet. Så rigget vi oss til med "How I met your mother" på Ipad`n, spiste Pita Chicken Souvlaki og drakk iskald Coca cola på boks. Etterpå ble det litt Chick lit lesing med Toffifee til dessert, før jeg plustelig sovnet av i full belysning, med klær og sminke på, og pocketboka fremdeles i hånden.

Kose-og-slappe-av-kveld på hotellrommet..

Som seg hør og bør, tok vi en skikkelig rusle-rundt-i-byen-dag også, der vi var i byen fra formiddag til seint på natt. I god tradisjons tro, spiste vi lunsj på vår faste fast-food sjappe i "fast food gaten" (aner ikke hva denne gaten heter, men den er en små-bratt gate i Rhodos by, der fast food`ene ligger på rekke og rad nedover langs ene siden av gata). Og selv om det er flust av spise-steder å velge mellom, spiser vi alltid på den samme fast food`n. Elsker deres Chicken Souvlaki Plate!! <3

Beste fast food souvlaki i Rhodos by! <3

Etterpå ble det masse shopping (dvs typen syntes det var mye. Hehe). Jeg var bl.a. innom noen paraply-butikker (!), bikini-shops, skobutikker, Zara, og Oh La La i nye-byen, og måtte selvfølgelig innom i gamle-byen etterpå og shoppe litt der også.. ;)

En av de mange handlegatene i gamlebyen..

I gamlebyen tok vi en pause på vår faste kafe-bar. Jeg bestilte en STOR strawberry daiquiri og deilig, mektig Chicago iskrem. Satt lenge og slappet av, hvilte de slitne føttene mine og så på livet og alle folkene som gikk forbi, mens jeg supet i meg coctail og iskrem.

Sommerens første Strawberry Daiquiri.. <3

Fangsten etter mitt lille shopping-raid..

Kjøpte to paraplyer (ja, jeg vet det er merkelig å kjøpe paraplyer når man er på sydenferie, og at på til Solens øy. Men husk at jeg bor i Bergen. Og der kan man aldri få nok av paraplyer! Ironisk nok ligger det paraply-butikker på rekke og rad i gatene i Rhodos by (der det så og si aldri regner! hihi). Og da jeg fant to paraplyer som liknet to av paraplyene jeg har bilde av i et av blogg-innleggene jeg har skrevet tidligere, paraplyer som jeg har ønsket meg og lenge vært på jakt etter, måtte jeg selvfølgelig bare kjøpe dem, selv om det innbar at jeg ble gående hele dagen i byen bærende rundt på to svære, lange paraplyer som var i veien både for meg selv og alle i 5 meters omkrets! For ikke å snakke om at jeg ikke fikk dem oppi kofferten min da vi skulle pakke og dra hjem, og derfor måtte sende dem som spesialbagasje.. ;)

Mine to nye, søte paraplyer..

Et par billige turist t-shirts fra gamle-byen ble det også. Angrer nesten litt på at jeg ikke kjøpte flere. De er så herlige å luffe rundt i, særlig på late, uvirksomme daffe-dager! ;)

Det-er-helt-gresk-for-meg t-skjorte.. daahh..

Da klokken nærmet seg midnatt og butikkene i gamlebyen begynte å stenge for natten, så typen plutselig en t-skjorte som han syntes minnet noe fryktelig om meg, så den t-skjorta måtte jeg jo bare kjøpe..:

Det svimete, halvsovende, trøtte morra-trynet der har jeg sett før et sted.. hihi ;)

Jeg pløyet gjennom hele Zara butikken, uten å finne noe jeg hadde sånn veldig lyst på. Jeg skulle akkurat til å gå ut av butikken igjen, da jeg oppdaget en hylle med Zara sine egne parfymer. Jeg snuste meg igjennom alle flakongene, og endte opp med å kjøpe den som heter "Tulle".

"Tulle" betyr tyll på norsk, og er etter eskens og flakongens utseende (for ikke å snakke om parfymens navn!) sannsynligvis inspirert av ballett og bryllup (ettersom tyll brukes mye både i ballerina-skjørt/kjoler og brude-kjoler og slør). "Tulle" er en sart og yndig, florlett parfyme. Lukten er mildt søtlig og herlig frisk, og er en perfekt vår- og sommer-parfyme! En passende duft til alle ballett-inspirerte jenter! <3

"Tulle" <3

Etterpå bar det rett over gaten og inn på Oh La La, som er en accessorise-butikk med masse smykker, øredobber, vesker osv. Endte opp med et "Audry Hepburn / Breakfast at Tiffany"-smykke (Breakfast at Tiffanys er forøvrig en av ynglingsfilmene mine), et perle-smykke, et par øredobber, og to par sett med armbånd (endelig fant jeg et bangle armbånd med leopardmønster som passet sånn noenlunde rundt håndleddet mitt.. Som oftest er de altfor vide, så de nesten detter av hånden min.. :S eeh..)..

Smykke Dill-Dall fra Oh La La..

Også i år ble solbrillene mine ødelagt (plutselig brast rammen rundt, slik at solbrille-glasset poppet ut og datt ut av. Sykt irriterende, spesielt når man har så lav neserygg at man ikke finner noen nye solbriller som passer og sitter ordentlig på nesa!). Jeg måtte derfor gå rundt på solbrille-jakt i gamlebyen (noe som var enklere sagt enn gjort, ettersom alle solbrillene jeg prøvde ikke ville sitte ordentlig på, men begynte å skli nedover nesen, og endte opp ytterst på nesetippen). Tilslutt fant jeg heldigvis et par billige solbriller som holdt seg noenlunde på plass.


Etter shopping i gamle-byen, fikk jeg plutselig så utrolig lyst på mørk sjokoladekake. Så vi ruslet ned til havnen, der kafeer og barer ligger tett i tett, på rekke og rad. Jeg bestilte et stykke mørk sjokoladekake og Sex on the beach, mens typen bestilte ostekake og kaffe.

Sparkling Sex on the Beach..

Jeg fikk mildt sagt sjokk da kelneren kom og serverte kakene (eller rettere sagt, - kaken min)..

Jeg tror det må være noe av det digreste kakestykket jeg noengang har sett!! Jeg spiste og spiste, og syntes aldri at det minket på kaken i det hele tatt! =S


Jeg måtte ha flere pauser innimellom, tryglet typen om han kunne hjelpe meg å spise det opp, og ble tilslutt kvalmende stappmett. Da lå det fremdeles en god del kake igjen på fatet, men jeg måtte bare la resten være (ellers er jeg sikker på at magen min hadde sent både kaken og coctailen i retur!).

Et kakestykke som krevde 7 mager..minst!..

Tilbake på hotellet etter wining and dining..


Vanligvis går man med kjole i syden, men første uka var det litt kaldt og mye vind, så selv når jeg gikk med langbukse, bluse-topp og langermet cardigan, frøs jeg, fikk gåsehud og begynte nesten å hakke tenner! :S

Frysepinnen Moi..

Etter masse bading, shopping, bar- og restaurant-besøk, er det ubeskrivelig deilig å komme tilbake til hotellrommet, skru air condition på fullt, vrenge av seg alle klærne, hoppe til køys og slappe av!


En av dagene kom et dykker-firma innom hotellet, og vi fikk prøvedykke gratis et par runder i bassenget.

Masse dykke-dill dall som skulle ordnes og festes..:


Det endte med at vi meldte oss på et dykker-kurs, der vi dro ut med båt til Kallithea, og dykket i det krystallklare vannet. Typen har dykket mange ganger før og har dykkersertifikat, så han var jo vant med alt fra før av. Jeg derimot, hadde mitt svare strev å bli "vandt til" det å puste under vann. Jeg er så vandt med å svømme under vann og fridykke (dykke mens man holder pusten), og er derfor vandt til følelsen av å ha et "stort trykk" i lungene mens jeg er under vannet. Derfor var det en ekstremt uvandt og rar følelse å dykke med oksygenflasker. Jeg pustet rolig inn og ut, men siden luften ikke "holdes i igjen og oppbevares" i lungene slik som når man fridykker, ble det ikke noe "følbart" trykk i lungene, noe som fikk det til å kjennes ut som om lungene var helt flate. Dette gjorde at jeg av og til holdt pusten ubevisst og automatisk, for å prøve å få tilbake følelsen av trykk i lungene, som jeg er vandt til å ha under vann. (Og er det noe man IKKE skal gjøre når man dykker med oksygen, så er det å holde pusten under vannet!).

Så jeg ble en aldri så liten håndfull for dykkerinstruktøren, men hun var kjempesnill og tålmodig, motiverte og gav oppmuntrende tips. Tilslutt ble jeg noenlunde vandt til følelsen av "flate-lunger", og fant en puste-teknikk som gav meg mer følelse av å ha et lite trykk i lungene. Men da var dykke-tiden til gruppa vår selvfølgelig ute, og vi ble vinket inn igjen, slik at neste gruppe kunne hoppe uti. Typisk min flaks at vi måtte opp igjen, akkurat når jeg hadde kvittet meg med uvanen med å holde pusten, hadde funnet en god puste-teknikk, og det virkelig hadde begynt å bli gøy for alvor. Da var det tilbake til båten, av med dykkerutstyret, og venting på at de andre gruppene skulle bli ferdige. :( Mens de andre gruppene dykket etter tur, svømte jeg litt frem og tilbake, og dykket litt med maske uten snorkel (men vannet var svæært salt, så jeg fikk stor oppdrift, og måtte bruke mye mer krefter for å svømme nedover enn f.eks. i sjøen ved Ialysos eller i sjøen hjemme i Bergen og på Askøy).

Bading og dykking i Kallithea..

Etter dykkerturen var vi kjempesultne begge to, så da vi kom tilbake til byen, gikk vi opp i fastfood gata, og kjøpte pizza på vårt andre faste fast food sted (for noen vanedyr! hihi).. ;)

Beste pizza i Rhodos by!..

Rykende varm pizza med pepperoni, skinke, paprika, tomat og ananas.. NAAMM!!!

De siste dagene slappet vi bare av ved standen og bassenget. Den ene dagen spiste vi lunsj på en restaurant nede ved stranden, og da fikk jeg skikkelig nostalgisk Hellas-følelse..:

Koselig restaurant med utsikt over havet..

I 2 uker har jeg spist det samme nesten hver eneste dag.. ;)

Hvitløksbrød..

..og tzatziki til forrett..

..og kylling souvlaki med salat og pommes frites til hovedrett..


Det er noe av det beste jeg får!!! <3


Plutselig var ferien omme, og vi satt ombord på flyet, med nesen vendt hjemover igjen.. :( Hvor ble de 14 dagene av egentlig..??

Det ble Ipad titting og HIMYM episoder på flyturen hjemover igjen også: =)

Det var veldig rart å komme hjem igjen til Bergen med sine 14 grader og sommer-regn, men samtidig veldig veldig deilig. Det var utrolig koselig å se igjen alle i familien, og jeg kjente hvor mye jeg egentlig hadde savnet alt her hjemme..:

Isbitmaskinen min..

Den store, gode, myyke sengen min..

Lille Bella-gullet mitt.. <3

Lille Ariel-klumpen.. <3

Lille Vanilla Dulcinea.. <3

og Lille Fluffy Einstein (aka Mr Rabbit! ;) hihi..)..


Det var
ubeskrivelig tungt å komme hjem fra Hellas søndags-kveld, og dra rett på jobb igjen tidlig mandag morgenen etter.. Følte jeg gikk i søvne på jobb hele den første uka etter ferien.. =S


Men jeg hadde en kjempefin, herlig ferie, og selv om jeg allerede nå er litt sliten igjen etter 3 ukers sommerjobbing, lengter jeg egentlig ikke tilbake til varme, solrike Hellas, men kjenner inni meg at jeg oppriktig ønsker høsten og kalde mørke vinterkvelder varmt velkommen!

<3

1 kommentar:

Hanne sa...

Høres ut som en skjønn ferie!
Om det er noen trøst, så sliter farmasistudiet ut meg og. Jeg brukte faktisk 3 uker etter siste eksamen før jeg var i lage igjen, og ENDELIG hadde overskudd å snakke om. Det forsvant etter 1 uke i apotekjobb. -_-

God sommer videre, håper høsten ikke kommer heeelt enda selv om bladene allerede har begynt å falle av trærne...