onsdag 11. mai 2011

Trylledrikk!


Det er uhørt og nesten litt flaut at jeg ikke drikker kaffe, tatt i betraktning av at jeg er student, og at jeg at på til har et svært så godt sovehjerte. Dersom jeg lar vekkerklokkene få hvile, og sover til jeg våkner av meg selv, kan jeg fint sove i 12-15 timer. Rett som det er kan jeg finne på å sovne av på de underligste steder; både på forelesning, på bussen, i bilen, midt under middagen, i pensumboka, i badekaret, eller i prøverommet på h&m! ;)


Jeg har fått høre mang en gang at jeg absolutt burde begynne å drikke kaffe, ettersom jeg i perioder er ekstremt søvnig, og ikke klarer å holde meg våken gjennom en hel dag, uten små innlagte "høneblunder" inni mellom, jevnlig i løpet av dagen.

Desverre har det seg slik at jeg ikke kan fordra smaken av kaffe! :S Jeg fatter rett og slett ikke hvordan folk klarer å helle innpå med kaffe i bøtter og spann, når det smaker så forferdelig, ufattelig vondt! Riktignok lukter det ikke så ille om man stikker nesa si ned i kaffe-boksen, og snuser inn lukta fra tørre pulverkorn. Men lukten og smaken av nytrukket, varm kaffe har jeg aldri likt, og ser for meg at jeg aldri kommer til å like noe særlig heller.


Det var da typen min foreslo at jeg kunne prøvesmake en iskaffe i stedet, og se om jeg likte denne bedre.

Ettersom jeg er svært kresen av natur, og veldig skeptisk til å smake på nye ting som jeg nesten på forhånd kan si at jeg aldri i verden kommer til å like (haha! ;) ..), gikk jeg likvel med på å ta en Tine Cappuccino med meg i kassa på butikken.

Kanskje var det ordet "cappuccino" som lokket meg (for man må jo unektelig innrømme at "cappuccino" høres ut som noe utrolig godt noe!).

Og selv om jeg aldri før har smakt cappuccino, var det i god tro og i et øyeblikks optimisme at jeg ristet beholderen (skal man egentlig riste en cappuccino..?? hvem vet..? ;D ..), dro forseglingen av, gjennomførte sniffe-test (= negativ, dvs jeg rynket kraftig på nesa), og tok deretter min første, store iskaffe/cappuccino-suuup..


Det smakte helt for jæ... ! For å si det mildt! :S


Fyysj og æsj!

Ikke pga selve kaffesmaken, men fordi den smakte en blanding av melk/fløte, vanilje, kanel og karamell! Blææh! :S

Jeg klarte TO suuuup, før cappu`en gikk rett i søpla! ;)

Men så var det et smart hode som fortalte meg om en type "sjokolade-kaffe", og at jeg antageligvis ville like Mocca Latte mye bedre.

Og da jeg med nyvunnen optimisme trålet melke-kjølen etter en ny iskaffe, fikk jeg øye på de søte travel-koppene med iskaffe fra Starbucks;

Starbuck iskaffe, Mocca Latte med sjokoladesmak, Saettle Latte med karamell, og Seattle Latte original/plain.

Siden jeg ikke likte cappu`en med den intense kanel/vanilje/karamell smaken, lot jeg karamell varianten stå igjen i kjøledisken, og nøyet meg med de 2 andre (Seattle Latte til Tigerpus og Mocca Latte til meg!):


Jeg prøvesmakte et par suuup fra Tigerpus sin Seattle Latte. Den var ikke dirkete dårlig. Smakte egentlig ikke så mye mer enn veldig veldig lys sjokolademelk med et lite hint av fløte og kaffe. Den var helt grei, men veldig mild smak, litt "kjedelig", og absolutt ikke så god at jeg kommer til å gidde å kjøpe den igjen. Så typen min fikk ha iskaffe`en sin i fred, hehe ;)


Verre var det med Mocca Latte versjonen. =S

Typen hadde regnet med at jeg kom til å avvise Mocca Latte også (kaffe-skeptisk som jeg er), og at han derfor kom til å få ha Mocca`en helt for seg selv, den også. Men sjebnen var tydeligvis i et litt spøkefullt hjørne.

Jeg tok 2 prøve-suuuup, - og så var det gjort;

Mocca Latte`en var SYKT GOD! Jeg suupte iskaffe`en i meg på 3 blunk, og typen rakk såvidt å få en liten prøve-suuup på slutten, før beholderen var helt tom! ;) Det var da typen sa i en tørr, sarkastisk, lattermild tone "Du er klar over at du har drukket en hel iskaffe på styrten klokken 12 om natten, ikke sant..??".

Eh.. nei, det var jeg ikke helt klar over nei. Og ikke var jeg helt klar over hva det innebar heller. Men det fikk jeg snart erfare.. for den som holdt typen sin våken gjennom hele natta og plaget livet av ham var..
meg ja! ;)


Starbucks Mocca Latte gjør rene underverker! :-O

Hver gang jeg begynte å glippe med øynene halvveis igjennom arbeidsdagen, og var 2 cm fra å sovne av med ansiktet trøkket ned i bokstavene på pc-tastaturet, sprang jeg opp til kjøleskapet på lunsjrommet, og snappet til meg en Starbucks Mocca Latte. 2 minutter og et par Mocca Latte suup senere satt jeg og snakket hull i hodet på alle som befant seg i nærheten, og fikk latterkrampe av den minste ting, så tårene trillet, magen ynket seg, og beina ble helt gele` og såvidt klarte å holde resten av meg noenlunde oppreist. ;)


Before (ice)coffee I look something like this..;

..then, - after two sip of Mocca Latte..;

..I look something like this.. ;

..and I start yapping, gossiping and speed-talking..;

..and everything just becomes hysterically funny!!..;

..which makes me LOL so hard..;
..that I start crying and barely can stand up straight on my feet.. ;)

After coffee Im a totally new and different (schizophrenic?) person..;
Me, I and Mocca Latte.. ;D

The magical (structural, chemical) formula..;
..of the magical substance; Caffeine!!! =D


Fornøyelsen varte i noen få uker, før det endte med at jeg fikk magebesvær, med stort ubehag og brennende, trykkende, knipende smerter fra mageregionen.


Nå er det aldeles ikke sikkert og langt fra på det rene at det var all is-kaffe drikkingen som var årsaken til det furtende og småfornærmede magehuset mitt. Men koffein kan som kjent være irriterende på mageslimhinnen, og siden jeg aldri har opplevd liknende mage-ubehag, og dette ubehaget oppstod i kort tid etter mitt økende koffein-forbruk, og tilslutt forsvant helt igjen etter seponering av is-kaffe, velger jeg å mistenke (= legge skylden på) Mocca Latte! ;)


Jeg har riktignok drukket en og annen is-kaffe inni mellom nå og da, på de dagene der jeg er så søvnig at det føles som om alle dagens begivenheter skjer i en slags slumrende, halvvåken drømmetilstand. Men Mocca`en glir ikke like uanfektet, grasiøst og anstrengelsesløst ned i magen som før. Det er som om magehuset mitt ikke helt kan bestemme seg for om det skal ønske is-kaffe`en velkommen eller kaste den på dør igjen.


Jeg drikker fremdeles en liten is-kaffe av og til, i nødens stund, når desperasjonen når nye uante høyder, når hvile-behovet melder seg og de uhensiktsmessige søvn-anfallene er som absolutt verst. Men Mocca smaker ikke like godt som det engang gjorde, desverre (eller heldigvis, burde jeg vel egentlig heller kanskje si..??).

Starbucks Mocha Latte Ice-coffee.. the only thing that keeps me somewhat alert, focused and awake during the day..;
..but which also unfortunately made me sick to my stomach! :-/

Så jeg har på en måte "forsonet" meg med at jeg antageligvis kommer til å gå halvveis rundt i søvne hele resten av livet, og se ut som en zombie i koma mesteparten av dagen, mens alle de andre nipper til kaffekoppen og ler og prater og jobber energisk.

Little Miss Sleepyhead..;


..Yes, that`s me! ;)

<3

Ingen kommentarer: