mandag 18. oktober 2010

Helg på Askøy, part I..


Grytidlig fredag morgen reiste Poogie avgårde til London på kurs i forbindelse med jobben. Derfor tenkte jeg at jeg skulle benytte anledningen til å besøke familien og tilbringe helgen på Askøy. Siden Poogie tryglet om å få låne den medium-sized kofferten min (ettersom den ene katta vår Ariel hadde tisset oppi hans), måtte jeg slå på stortromma og istedet finne frem den supersvære, lyserosa kofferten min. Jeg klarte likevel på mystisk vis å overfylle den..


Jeg må være verdens dårligste til å planlegge og pakke systematisk. Jeg bare ha med "den buksa", "den og den genseren" og "de skoene", og plutselig før jeg vet ordet av det, er hele kofferten så smekkfull at jeg omtrent ikke klarer få igjen glidelåsen. Ikke klarer jeg å velge vekk noe heller. Jeg begynner kanskje å ta ut av et par ting som jeg der og da mener at jeg burde kunne klare meg uten, for så å få helt panikk og stappe tingene oppi kofferten igjen, for deretter begynne å omorganisere, og stappe ytterligere 2 topper og 1 par sko oppi, 5 minutt før jeg skal dra.

.

Tilslutt står både mamma, pappa og "Lilla Gåssen" i gangen, og venter på at jeg skal bli ferdig med all pakkingen. Omsider er alt pakket og klart, - både koffert, pc-bag, treningssekk og skøytebag (i tilfelle skøyteabstinensen på mirakuløst vis skulle våkne til live igjen i løpet av helgen), og sist men ikke minst, de to katteburene med puse-prinsessene mine! *<3*

Når pakkebestyret endelig er lesset på plass inn i bilen, minner det mer om et flyttelass enn en 3-dagers weekend bagasje.. ;



Fredagskvelden på Askøy skulle vise seg å bli mer nostalgisk enn hva jeg på forhånd hadde regnet med.. Mamma hadde nemlig kjøpt.. BINGOBRIKKER.. Taadaa!! Til radiobingo! ;)


I halvannen time var jeg altså "fullt opptatt" med å krysse av "fem.. enkel fem" og "syttiåtte.. sju.. åtte"..


Enkelte 27-åringer (eller 45-åringer, for den saks skyld) ville vel blitt paralysert bare av tanken på å sitte ved radioen med (den blå, rosa, grønne eller gule) markøren (alt etter smak og behag), og blitt pinlig berørt over å havne i samme selskapelige bås som de førtidspensjonerte "strila-kjerringane" med "heime-krølla" hår og spaserstokk.


Men for en 27-åring er dette bare ren nostalgi. *<3*
Jeg pleide nemlig spille radiobingo hver fredag da jeg var liten (!). Det var noe av det gøyeste jeg visste, og på et tidspunkt ble 6-åringen så hekta at hun tegnet bingobrikker og "flat-trykkede kuler med tall" i alle regnbuens farger, klippet dem ut og "tvang" resten av familie-medlemmene til å spille.

Premier hadde hun også. Forut for bingoen hadde hun sprunget rundt på døren til både bestemor, tante og Ollo (= oldemor), og spurt om de ville være så vennlig å gi et bidrag til premie-innsamlingen. I tillegg rotet hun litt rundt i skuffer og skap hjemme på kjøkkenet og i kottet, og fant noen meget "fine" premier der også (bl.a. en pose rett-i-koppen, et par mokka-bønner, og en kalenderbok utgått på dato)..


I og med at jeg er fattig student uten studielån, og fikk den nette sum av 5,72 kr på august-lønningen (!), var jeg sikker på at denne gangen ville det bli min tur; at det var jeg som ville vinne alle pengene (= 6000kr) i "jek-pott-n", eller i det minste en liten "trøstegevinst" på 200-300kr. Jeg var overbevist om at i kveld, - i kveld skulle jeg vinne!

Skuffelsen ble derfor større og større ettersom den ene vinneren etter den andre (samtlige med heimekrølla (grå)-hår og spaserstokk) ble annonsert over radioen.. :-/
Noen av dem vant t.o.m. flere gangeren kveld.

Utroooliiig urettferdig! Hvorfor er det (nesten) alltid slik at dem som vinner, allerede har vunnet flere ganger tidligere, og sitter på en liten pengebinge fra før av..?!??



Uflaks og fortsatt like pengelens til tross, - det var en kjempekoselig, nostalgisk kveld likevel. *<3*

Mange radiobingo minner fra barndommen ble vekket til live, og en liten stund føltes det neeesten som om jeg var5-6 år igjen, og satt forventningsfull ved radioen og håpet på å få "fullt bingo brett", og vinne masse penger som jeg kunne kjøpe snop og ponnislott for.. *<3*



Fredagskvelden fortsatte med filmen "Leap Year" ;












Matthew Goode som irsk kjekkas er argument nok til å se filmen! ;)

Ingen kommentarer: