søndag 31. oktober 2010

Forsøkskanin..


For et par uker siden kom jeg tilfeldigvis over en "Research Fly`er", der forskerne etterspurte frivillige deltakere til en studie hvor man skal undersøke hørsel (med og uten bakgrunnsstøy) hos mennesker med normal og nedsatt hørsel.

Syntes dette hørtes utrolig artig, spennende og interessant ut, og meldte meg som frivillig forsøkskanin med det samme.. :


Undersøkelsen tok ca. halvannen time. Først testet dem hørselen min v.hj.a. instrumentet på bildet nedenfor. Undersøkelsen bestod i at jeg måtte sitte med isolerende hodetelefoner på, og trykke på en knapp hver gang jeg hørte (eller trodde jeg hørte) et pip i ørene mine.

Selve testen bestod av flere deler. Først ble det spilt av stavelser med bakgrunnsstøy. Disse stavelsene måtte jeg gjengi så godt jeg kunne (om jeg hørte riktig, vet jeg ikke..). Etterpå ble det spilt av stavelser eller lyden av f.eks. gitarspilling, barnelatter osv, der jeg måtte trykke på de bildene som korresponderte med lydene så raskt jeg kunne.


Siste delen bestod i at jeg skulle ligge på en benk med lukkede øyne i et mørkt, stille rom og bare prøve å slappe av, mens hjernebølgene mine ble målt (jeg var litt overrasket over at jeg i det hele tatt hadde noen, haha), samtidig som stillhet og bakgrunnsstøy vekselvis ble spilt av i de isolerende proppene festet i ørene mine. For å måle hjernebølgene, måtte de feste fullt av elektroder (holdt på plass med teip-biter) i ansiktet mitt. Tilslutt lå jeg der da, med elektoder og teip-biter på kryss og tvers i hele ansiktet, og følte meg mer eller mindre som et lappeteppe i trynet.. :


Jeg lo godt da jeg kom hjem og så meg i speilet, - jeg hadde flere røde firkantede merker i fjeset etter alle teip-bitene som var revet av, hehe.


Var utrolig artig å være med på en slik undersøkelse, og samtidig givende å få være med på å bidra til forskning! Kunne godt tenke meg å være frivillig forskningskanin i andre studier også! ;)

Som ekstra bonus til en interessant opplevelse, fikk jeg i tillegg bekreftet at jeg har normal hørsel (noe som var ganske overraskende, i og med at jeg elsker musikk og er helt avhengig av ipod`n min..!!)... :



"Whhaaaaat..???"

"What did you say..??"..

;)

Ingen kommentarer: