onsdag 6. oktober 2010

Autumn Rain..


Det er et skikkelig ruskevær i Bergen for tiden. Regnet
kommer i strie strømmer, piskende, kontinuerlig, og vil overhode ingen ende ta. Vinden uler og kastes rundt veggene så det knirker og knaker i hele huset. Regndråpene blåses oppover og sidelengs, og gjør den vanligvis kjærkomne paraplyen helt ubrukelig.


Når jeg våkner om morgenen og ser ut vinduet på det bedrøvelige været, får jeg mest av alt lyst til å bare hoppe til sengs igjen, krølle meg sammen til en ball og hive dyna over hodet. Gå i hi. Gå i dvale. Og våkne opp når værgudene har blitt i bedre humør.



Jeg har kanskje ikke gått i dvale (enda!..).. Men jeg er på god vei, ettersom jeg har krøpet i mitt lille hi.. Om ikke for åtte måneder, så iallfall for noen dager. Det er surt og kaldt ute, det regner og blåser, og jeg ser ingen verdens grunn til at jeg skal måtte "våge å bevege meg utendørs". For en gangs skyld er timeplanen min på min side, og sørget for at pause fra forelesninger og kollokvier kom akkurat samtidig med det regntunge høstværet. ;)

Da er det ekstra deilig å våkne om morgenen, høre vinden uuule utenfor, og regnet piske mot ruta. Ekstra deilig å vite at man ikke trenger å stå opp, forlate den varme sengen og smyge seg hutrende gjennom den kalde leiligheten og inn på badet i håp om å konservere noe av varmen fra sengen. Deilig å vite at man bare kan krølle seg sammen i en liten bylt, pakke dyna godt rundt seg igjen, og sove videre en liten stund til.


Og at når man først står opp, kan man ta seg goood tid, spise god frokost, og holde seg innendørs hele dagen. Sitte i sofakroken inntullet i pledd, med sprakende fyr på peisen, og bare nesetippen stikkende ut av det varme, myke pleddet. Lese en god bok (eller se en god film!), mens man koser seg med nylagde brownies og rykende, varm kakao.



Vanligvis har man svært hektiske dager (For min del består dem av forelesninger, laboratoriearbeid, kollokvier eller jobb. Ettermiddagene går ofte med til pensumlesing, journalskriving, jobb, eller trening). Mange "glemmer", eller "tillater" (?) seg vel kanskje ikke å ha en skikkelig "daffe-dag" eller to.. Da er det ekstra hyggelig at værgudene "av og til" minner oss på at man kanskje burde sakne farten litt, og "få igjen pusten før neste treningsøkt"...?



Jeg ønsker i alle fall det små-dystre november-været (som også denne høsten har kommet en måned for tidlig) velkommen. Det er på slike dager man har lov til "å kjenne været på kroppen". Det er på slike dager man har lov til å være ineffektiv, lov til å si nei til planleggings-regimet, lov til å si nei til rutiner, mobil og avtale-bok. Det er på slike dager man har lov til å daffe, lov til å slappe av, være "lat", og gjøre på ingenting.

'


Ingen kommentarer: