mandag 17. oktober 2011

Æ kanj baak!


..(??).. Not.. ;)

De som kjenner meg, vet at jeg er en eneste stor katastrofe på kjøkkenet, og at det meste jeg lager ser ut som et takras. Men man kan ikke beskylde meg for ikke å forsøke iallfall! ;)

Det er et forferdelig ruskevær i Bergen "for tiden", så utenom skatingen har det blitt en del rolige inne-kvelder med god mat, stearin-lys og tv-titting. hehe =)


Hin dagen laget jeg wok med svinestrimler, i sweet`n sour saus. Det var utrolig godt, kanskje litt pga av at det er så lenge siden sist jeg har smakt det. Når man ikke har smakt noe på evigheter, får man plutselig veldig, veldig lyst på det, sånn helt ut av det blå, og bare ha det! ;) Og da smaker det alltid ekstra deilig når man først får det servert! =)


I dag ble det stekt laks, med salat, agurkskiver, gulrotrasp og lettrømme. En av middags-favorittene mine! Namm!



Pizza-baking har det også blitt. :)

Haha, se den skeive pizzaen!! lol =D

Familien erter meg ofte når jeg lager hjemmelaget pizza, fordi jeg alltid tar så mye fyll på. ;)


Pappa sier alltid at "jeg ikke har pizza med fyll på, men heller fyll med bittelitt pizzadeig på", og at jeg aldri kunne hatt min egen pizza-restaurant, fordi jeg hadde gått konkurs etter bare 2 uker, både pga at ingen ville hatt råd til å kjøpe pizzaene mine med mye fyll på, og fordi kundene ville ha måtte ventet i evigheter på at pizzaen skulle bli ferdig, fordi jeg jobber så sakte, hovedsakelig pga av at jeg absolutt på død og liv skal fordele alt fyllet pinlig (nesten tvangsmessig) nøyaktig og symetrisk.. (jeg hater når man får pizza fra Dolly e.l, og alt fyllet er konsentrert på et eneste pizzastykke!).. hihi ;)


Men familien klager sjelden når pizzaen omsider er ferdig, og dumper rykende fersk og glovarm ned på tallerkenene, klar til å fortæres. ;)



Jeg har merkelig nok vært i "bake-modus" i det siste. Flere kvelder har blitt tilbrakt på kjøkkenet, med Ipodn og Logitech høytalerne på full guffe, med melposer, melis og sukker, samt skitne bakeboller, sleiver og slikkepotter strødd rundt omkring på kjøkkenbenken.


Og mens jeg smelter sjokolade, pisker smør og sukker hvitt og luftig, fyller røre i muffinsformer, eller triller boller mellom hendene, står jeg halvveis og danser, og gauler av full hals til sangene som tordner ut fra høytaler-anlegget. Jeg vet ikke om det er den rare, halvgærne Ally-McBeal-liknende dansingen eller den skjærende falske sangstemmen min som er grunnen, men kattene mine har iallfall vett nok til å pile forferdet baklengs ut fra kjøkkenet og søke tilflukt under dyna på soverommet. ;)

Et rotehode = Et rotete kjøkken..

For halvannen uke siden prøvde jeg meg på amerikanske muffins (som jeg personlig mener heller minner mer om engelske "frokost-muffins"). Disse er mer "mat" enn "kake", og ikke på langt nær så søtlige som vanlige "cupcakes".


Jeg delte røren i to, og laget en′ del med blåbær (med "crumbles" på toppen), og en′ del med eple (med sukker, kanel, crumbles og hakkede hasselnøtter på toppen). Eple-muffinsene var faktisk ikke så verst, og minnet veldig om eple-muffinsene jeg pleide å kjøpe på BB`s coffee and muffin da jeg studerte i england.


Blåbær-muffinsene gikk det verre med. Jeg ville jo egentlig bruke hele blåbær, men det hadde de ikke på butikken, så i stedet kjøpte jeg frossne blåbær. Men vi brukte litt lang tid i butikken, slik at posen halvveis tinet, og ble litt klemt mellom andre matvarer i bæreposen. Så da jeg åpnet posen, og helte "blåbærene" i røren, kom det en del "blåbær-saus" og skviste bær med på kjøpet. Resultatet ble en blå-lilla røre, som ble seendes (om mulig) enda mer patologisk, post-mortem blå-lilla aktig ut etter at de var ferdig-stekte.. =S De så ikke særlig innbydende ut! Huff! =S Men god var de nå egentlig likevel. ;)



I går fant jeg plutselig ut at jeg skulle lage boller. Men så fikk jeg
plutselig så lyst på sjokolade cupcakes. Så der stod jeg da, med et kjempedilemma, og klarte for mitt bare liv ikke å velge mellom cupcakes og boller. Så da endte det som det oftest gjør, - jeg lagde likegodt "ja takk, begge deler!".. ;)


Først laget jeg skillingsboller (som er "nasjonal-bollen" til Bergen, hehe. ;) Hmm, lager dere vanligvis skillingsboller på østlandet, mon tro..??). Jeg vet ikke helt hva jeg gjorde galt, men skillingsbollene ble utrolig små (ikke sånne store fluffy som man får i butikken, på konditori e.l.).

Typen begynte å le da han fikk øye på dem, ertet meg og sa "for noen nusselige bittesmå skillingsboller!". ;) Men kjeften stoppet ganske så fort da han fikk to rykende ferske skillingsboller servert foran pc`n. Da ble det nesten helt stille, bare noen gumle-lyder i ny og ne, etterfulgt av "kan jeg få en skillingsbolle til..??".. Mannfolk altså. Hihi ;)


Etter de bittesmå skillingsbollene, forventet jeg egentlig det samme for kokkos-bollene. Ja, jeg vet det egentlig heter skole-boller, men jeg kaller dem likevel for kokkos-boller, og forvirrer med dette en hel verden av konditori-folk hver gang jeg står og skal bli ekspedert, og de lurer på hva jeg vil ha. "Kokkos-bolle", sier jeg, og så strekker de seg etter en skumbolle med sjokoladetrekk og kokkos på. "Nei", sier jeg da. "Kokkos-bolle!". Og peker på en skolebolle. hihi ;)

Anyhow, - (en liten avsporing der), - kokkosbollene (skolebollene) ble kjempesvære! ;) Ut av det blå ble de blåst opp som rene luftballongen; Poooof!


Siste rest av bolle-deigen brukte jeg til å lage "Theodor-boller". Theodor-boller finnes (så vidt jeg vet) hverken på østlandet eller vestlandet, men er rett og slett en "benevning" jeg gav til favoritt-bollene mine da jeg var rundt 4-5 år gammel.


For dem som ikke har sett Theodors julekalender, kan jeg fortelle at Theodor-boller er bittesmå hveteboller med rosiner i. ;) Siden første gang jeg så denne kalender-episoden, har min mor vært litt småfrustret over datteren sin som ville være med å lage rosin-boller, men som alltid bare ville lage noen små "knorter" med et par rosiner inni. ;)


Men selv om Theodor-bollene er bittesmå, er de kjempegode!! Jeg synes faktisk Theodor-boller smaker bedre enn "vanlige, normalt store" boller. Og de gangene jeg som voksen fremdeles sniker meg til litt bolledeig når mamma baker på kjøkkenet, og lager noen små Theodor-boller i smug, er det alltid Theodor-bollene som forsvinner først (jeg og brodern spiser dem opp på en to tre, hihi. ;)

Denne gangen laget jeg dem riktignok litt større enn hva jeg vanligvis gjør, men av bildet ser man at de likevel er ganske så små (de får jo skillingsbollene mine til å se normalt store ut, og det sier litt!).


Jeg tror likevel kokkosbolle (= skolebolle) er en ørliten bolle-favoritt foran de andre. Elsker kombinasjonen av vanilje-eggeplomme, melis og kokkos. Namm!! =)


Etterpå fulgte ca 30 sjokolade cupcakes. Har aldri laget disse før, og jeg stod en liten stund og funderte på om jeg skulle lage dem med fløte eller lettmelk (hva er forskjellen egentlig, har det noe å si..?? ..). Hjelp! =S


Det ble iallfall med kremfløte denne gangen.. jeg får bruke melk neste gang, og se om de evt blir bedre (eller verre).. ;)



Laget to forskjellige frostinger; en′ med bitter, mørk sjokolade, og en′ med hvit (nesten kinderegg-aktig) myk sjokolade.

Kameraet tomt for strøm = Dårlige, tåkete mobilbilder. ;)

Frostingene var kjempegode, men veldig mektige, så jeg ble nesten kvalm etter å ha mumset i meg 2 hele cupcakes (jeg måtte jo smake på en av hver!). hihi ;)


Hmm.. I retro-perspektiv har det vært merkelig mye dilling på kjøkkenet i det siste.. ;) Ser for meg at alle "poengene" fra skatingen i forrige uke er blitt annullert, og at kalioriene er "pent og pyntelig" på plass igjen (..på hoftene mine).. ;)

8 kommentarer:

Vestfoldgirl sa...

Wow, du er jo reine kokken om dagen!! Synes du ser veldig flink ut :) Jeg er ikke særlig god på kjøkkenet, hverken til å lage mat eller å bake. Men boller klarer jeg, og de blir gode!!

Anne C. sa...

Ja, reine kløne-kokken! ;) Det SER IKKE UT på kjøkkenet etter at jeg har "kokkelert" ferdig, hehe. ;) Jeg har aldri vært flink til å bake eller lage mat. Det er derfor jeg har funnet ut at det er på tide å begynne å øve seg litt!! ;D

Men det er merkelig med det, uansett HVA man lager, blir aldri maten så god når man lager den selv. Den smaker alltid mye bedre når andre har laget den!! =)

Hanne sa...

...og derfor kan ikke jeg bake så mye som jeg helst skulle ønske ;)
Jeg er vokst opp med "kanel i svingane", og synes at skillingsboller i butikkstørrelse er ALT for store. Liker de best i mindre størrelse, så jeg heller kan spise flere. De hjemmelaga (med tynnere deiglag) er jo også så mye saftigere, i motsetning til de som har fått ligge litt i butikkhylla. Her blir det likevel svært sjelden satt en gjærdeig, siden både formen og magen får lide om jeg spiser det. Sukk. Moro er det da, og mini-bollene dine var jo kjempesmarte!

For øvrig synes jeg at bakst blir best med melk, siden fløte blir veldig iskremaktig og mektig.

Skolebollene så nok best ut, elsker kokos-melis-vanilje jeg også :D

Anonym sa...

Sv: Har hatt veiledning i dag med praksislærer og hun synes jeg klarte meg ganske bra, så det var godt å høre! Jeg var reflektert og tenkte over ting jeg synes var vanskelig. Som f.eks å holde styr på 18 unger...det er ikke lett i samlingsstund. De prater jo i munn på hverandre!
Godt at flere vet hvordan student/jobblivet er..det er så utrolig tøft og slitsomt. Man lurer på når man skal få lov til å slappe av og leve litt ja!!

Katrine sa...

Oh my god!!!! SÅ mye digg her da!!!! Ah :D fikk dere spist opp alt da? ;) haha. Regner med at du har fryst ned en del! Nå fikk jeg skikkelig lyst på boller med rosiner i og skillingsboller :) nam nam nam! Jeg har aldri hørt om Theodor boller før men så nusselige de var! :)

SV: Så rart det der med hevinga altså!! Var visst endel som hadde det samme problemet...rart! Jeg brukte tørrgjær men vet ikke om det hadde noe å si da..Men de hevet seg uansett i ovnen ;) hehe

Anne C. sa...

SV, Hanne: Magen min har ikke så godt av boller den heller. Blir rene luftballongen i dagene etterpå. ;)

Ja, tror jeg forsøker med melk istedenfor fløte heretter. Synes cupcakene ble litt "tette" og mektige ja, mens cupcakene jeg laget med melk forrige gang ble mer luftig, og ikke fullt så fuktige og kompakte som fløte-cupcakene. =)

Anne C. sa...

SV, Vestfoldgirl: Ja denne uken har vært forferdelig slitsom for meg også! =S Er nede i en energimessig bølgedal. :-/

Anne C. sa...

Hehe, ja da skulle jeg blitt trillende rund om jeg hadde spsit alt det der! ;) Jeg frøs ned det meste, men beholdt noen skillingsboller som jeg hadde med til lunsj på skolen dagen etterpå. ;)

Det rare var at jeg IKKE brukte tørrgjær, men fersk søtgjær fra melkekjølen på butikken. =S Men gjæren var i ferd med å gå ut på dato, så det kan hende det hadde noe med saken å gjøre. Kanskje jeg bør prøve "helt fersk" gjær med gpd dato på neste gang. =)