fredag 1. juni 2012

Vann på mølla!



GJETT hva vi har fått..?!! =D

TREDEMØLLE !!! =D   WHEEHHEE !!! =D

Skjønne, supersnille Tigerpusen min kjøpte tredemølle til oss!! <3 

Valget falt på en York 302 modell. =)  Løpebåndet har god dempning, og er akkurat passe både i lengde og bredde. Displayet er enkelt og lettforståelig, med puls-måling og finjustering av hastighet og stigning. Det er integrerte høytalere og plass til mp3 spiller, Ipad osv. om man vil høre på musikk, se tv-serie episoder e.l. når man trener. Som på de fleste andre møller, er det anti-slip ytterst ute på sidene ved løpebåndet, og sikkerhetsnøkkel som stanser løpebåndet dersom man skulle være så uheldig å falle. Og en liten finurlig ting som egentlig ikke betyr noe, men som jeg likevel har "forelsket" meg litt i; nemlig vannflaske-holderne ved siden av displayet! <3 hihi ;) Når jeg løper, ser jeg lengselsfullt bort på vannflaska og tenker at "500 meter til, så får du iskaldt vann med isbiter som belønning!". Små barn, store gleder, hehe. ;)


Jeg har leenge ønsket meg en tredemølle, som supplement til skatingen, og substitutt om sommeren når skøyte-isen er stengt. Det er skating jeg liker aller best (det er ingenting annet som er såå gøy og som får meg så glad, lykkelig og avslappet), men når man sitter med hender og timeplaner fulle av masteroppgaver, deltidsjobbing osv, har man desverre ikke like god tid til skating som det man hadde før. I tillegg er ishallen stengt fra mai til slutten av august, så da må man jo finne andre trenings-alternativer (for min del picskating, svømming, løping på mølla, sykkelturer, eller tur på fjellet). =) 

Jeg har egentlig aldri vært noe særlig løpe-fantom, men synes løping er en fin (og veldig effektiv!) måte å trene kondisjon og utholdenhet på! =)  Før da jeg spilte fotball, fikk jeg jo løpt mye fra meg ute på kunstgresset (og ofte tok jeg joggeturer utenom treningene også). Men da jeg sluttet på fotball og begynte med skating istedenfor, vraket jeg "den kjedelige joggingen" til fordel for hopp, piruetter, trinn-sekvenser og power skating på isen. Med det resultat at kondisjonen sank (!).


Misforstå meg rett, - skating er utrolig bra trening, for all del (hvor mange har ikke kommet hjem fra sin første skating på lenge, og vært totalt handikappet av stive, ømme muskler dagen etterpå..?). ;)  Skating generelt er veldig bra trening for alle musklene i beina (både i lår, legger, hofter og rumpe), og driver man med kunstløp, får man trent både stryke, kondisjon, utholdenhet, tøyelighet, koordinasjon og balanse. Sånn sett er det en helt fantastisk idrett, siden man trener så mye forskjellig på en gang! =)

Kondisjons- og utholdenhetsmessig, tar kunstløp i bruk både aerob og anaerob utholdenhet. Når man skater fort rundt omkring på isen, fortsetter med noen dobble hopp på rekke og rad, og utfører mange piruetter etter der igjen (f.eks. mange sittepiruetter, som krever mye styrke i lårene, når man skal senke og heve kroppen opp og ned fra sitte-posisjonen), vil man på et tidspunkt i treningen tilslutt oppleve melkesyre i beina. Mye av treningen i kunstløp går derfor ut på å presse seg enda hardere, slik at man på sikt vil tåle melkesyren i beina bedre, og "forskyve" grensen for når melkesyren oppstår (anaerob utholdenhet). Samtidig trenes aerob utholdenhet, ved at man skater rundt på isen med relativ høy intensitet over lengre tid, hvor forbruket av oksygen i musklene ikke er større enn forsyningen. 


Likevel, - det er ingenting som slår løping når det gjelder kondisjon og utholdenhet (selv ikke skating!). 
Selv etter mange timer skating ute på isen, har jeg aldri følt meg ordentlig "stiv og støl i lungene". Etter en løpe-økt på trede-mølla derimot, kjentes det nesten ut som om lungene mine skulle revne! =S  Jeg løp og løp, og ble egentlig aldri ordentlig sliten i beina (antagelig pga av alle sittepiruettene jeg er vant til å gjøre på isen), men pusten derimot.. Herregud som jeg kjente det på pusten! Jeg nærmest gispet etter luft på slutten av økten, hadde blodsmak i munnen, og slim i halsen. =S 


Men allerede etter få løpe-treninger, føler jeg at pusten min har forandret seg litt og blitt bedre. Jeg blir ikke like andpusten av å gå i motbakker og trapper som det jeg gjorde før, og nå kan jeg løpe litt lenger og med litt høyere intensitet uten å få følelsen av "for lite luft", slik jeg gjorde første gangen. Selv om skating og kunstløp er veldig god trening, er det ingen tvil om at man bør supplere med jogging og spurt-intervaller for å trene kondisjon og utholdenhet ordentlig! Kondisjon- og utholdenhets-trening bedrer oksygenopptaket i lungene og gjør hjertets pumpearbeid mer effektivt, slik at lungekapasiteten og hjertefunksjonen blir bedre, noe som igjen gir bedre helse. =)



Nå er det dem som kanskje vil hevde at mølle-løping bare er tull og bortkastede penger. At det er mye bedre å f.eks. løpe naturlig utendørs, i frisk luft med verden susende forbi, eller evt. dra på SATS e.l, slik at man får "mer variasjon for pengene" (først løping på mølle, så styrke-apparater eller pilates etterpå osv). 


Vel, jeg liker jo kjempegodt å gå tur på fjellet, kjenne frisk luft i lungene og nyte naturen, stillheten og utsikten. Men jeg liker av en eller annen grunn ikke å løpe på fjellet (eller ute generelt, for den saks skyld). Det har antageligvis en sterk sammenheng med at det i Bergen regner ca. 300 dager i året, og jeg hater å løpe ute i regn! hihi ;)  Ja, det er lett for en østlending "bortskjemt på sol og finevær", å foreslå løping ute i det fri. Men jeg tror pipen hadde fått en ganske annen lyd etter 2-3 måneders opphold i "Regnbuebyen" høst- og vinterstid. ;) 

Og er det ikke regn i Bergen, er det trykkende varmt og strålende sol (det er sjelden en mellomting). ;)  Og jeg liker ikke å løpe ute i varmen og solsteiken heller (kanskje fordi jeg blir så varm og rødsprengt at jeg ser ut som en hummer i ansiktet). ;) Trening utendørs når det er bitende kulde og minusgrader derimot.. det elsker jeg! Problemet er at det da som oftest er is, snø og slaps langs veiene og på fortauene, slik at det blir det vanskelig å løpe utendørs vinterstid uten å fly på trynet (og jeg tør ikke løpe med sånne skumle pigger og brodder)..! hihi ;)



Jeg er ikke typen som liker å trene på SATS o.l. heller. For det første tar det tid å komme seg til og fra, for det andre er det ofte kø på de forskjellige apparatene, for det tredje så er det skating jeg liker aller best og driver mest med på fritiden, så da betaler jeg heller et par tusen for å skate, enn å løpe ved siden av en hel haug med andre ukjente og svette mennesker, i trykkende og stinkende luft på et treningssenter. ;)

Og for det fjerde, - tredemølle er faktisk mer skånsomt å løpe på enn steinharde veier av asfalt og betong! Kanskje noe de fleste andre ikke bryr seg så veldig mye om, men for meg har dette stor betydning, siden jeg har slitt veldig mye med skader i knær og føtter de siste årene. 


Jeg har absolutt ikke tenkt å bli noe løpe-fantom, eller hive meg på "løpe-bølga" som er for tiden. Jeg kommer aldri til å bli den som spurter opp Ulriken fjellet med pulsklokke og tidtaker, eller den som tilbakelegger flere mil på mølla (det tror jeg rett og slett ikke at knærne har noe godt av! Og her snakker jeg av erfaring, klok av skader!..). 

Tredemøllen skal bare være et supplement til skatingen, og et "hjelpemiddel" for å bedre lungekapasiteten og kondisjonen min (som jeg, etter å ha løpet på mølla for første gang, oppdaget at var langt dårligere enn hva jeg på forhånd hadde trodd). Den skal være et kjempefint, effektivt treningsalternativ, de dagene jeg ikke har mulighet til å skate, og ikke har tid til å dra til ishallen eller i svømmehallen osv. Det tar tross alt tid å reise frem og tilbake fra trenings-hallene med diverse busser (som selvfølgelig ikke korresponderer!). Mølla "står nå bare der" på rote-rommet. ;) Klar til bruk, når enn jeg måtte ønske det, så jeg bare kan "hoppe på den" hvis jeg har lyst på en liten løpetur. ;) 


Selv er jeg iallfall strålende fornøyd med den nye mølla, og kommer (forhåpentligvis) til å bruke den flittig med jevne mellom!  =)

12 kommentarer:

Hilde sa...

Så moro!! Jeg ønsker meg også tredemølle! Noe så lettvint å ha hjemme! Usikker på hvor lenge jeg hadde brukt den fast da! Man må liksom være sikker på at den blir brukt når man investerer i en sånn en ;)
God helg!

SV: Tusen takk, Anne C! Det var koselig å høre! En blogg er jo ikke så veldig mye uten lesere! Jeg er glad for at du er en av mine!:)

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Tusen takk søte Anne. Gikk ikke helt som forventet dessverre men krysser fingrene :) God helg <3

Marit sa...

Åh så gøy :D

Vestfoldgirl sa...

Så smart !! Hvor mye måtte dere betale for denne tøffe maskinen da?! jeg har alltid ønsket meg en sånn, det må være så greit å kunne løpe hjemme når man vil. Men jeg vet ikke helt om jeg hadde hatt plass til den.
Sv: Tusen takk :) det er så deilig å være ferdig med studier og eksamen!! Nå gjenstår å få seg en jobb! Nå har jeg jobbet i butikken i helga og skal neste helg også, det gleder jeg meg enormt til å slippe. Er så lei av å ikke ha helger fri og kunne gjøre hva jeg vil!
Før jeg begynte å studere igjen jobbet jeg i reiselivet. Jeg har jobba på et stort reisebyrå i Oslo, og et mindre privat byrå i Skien!

Hanne sa...

Gratulerer!
Foreldrene mine kjøpte tredemølle for en stund tilbake, og jeg forelsket meg totalt i intervallprogrammet. Genialt for meg som ikke har superkondis, og som lett blir lei av å bare løpe i samme tempo. Super trening, og veldig tidsbesparende som du nevner.

Håper bare kaninen slipper å være der mens du løpet, for grøss som det bråker :P

motionocean sa...

Den ser da himla så avansert ut! Men gratulerer med nytt utstyr!!

Anne C. sa...

SV, Hilde: Ja, det er utrolig deilig de dagene man har å trene litt, men har mye skolearbeid og lite tid. Da er det bare til å hoppe opp på mølla, og løpe så lenge som man har tid til (og når man slipper å bruke tid til og fra treningssenteret e.l, får man jo bedre tid til selve treningen!). ;)

Anne C. sa...

Sv, Kari: Å, det gikk sikkert litt bedre enn det du tror selv. Ofte sitter man igjen med en følelse av at det gikk kjempedårlig, men når man får resultatene, viser det seg ofte at det ikke gikk så dårlig likevel! =)

Anne C. sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anne C. sa...

SV, Hanne: Ja jeg merker det utrolig godt på pusten! Veldig bra trening for kondisen! =)

Kaninene reagerer faktisk ikke noe særlig (!), de sitter bare der og gumler høy og ser søte ut. ;) Men jeg flytter som oftest buret til andre siden av rommet ja, slik at de iallfall slipper å være rett ved siden av bråkmakeren. ;)

Anne C. sa...

SV, Motionocen: Haha ;) Ja, første gang jeg hoppet opp på en mølle, syntes jeg alle så kjempeavanserte ut! Men de fleste panelene er egentlig ganske greie og intuitive. =)

Anne C. sa...

SV, Vestfoldgirl:

Mølla kostet 10 000kr, noe jeg egentlig synes er en helt grei pris. Det finnes både billigere og dyrere modeller, men den vi valgte hadde alle de funksjonene vi ville ha, passelig lengde og bredde på løpebåndet osv.

Vi også var litt bekymret for om vi fikk ordentlig plass til mølla (den står innpå rote rommet / kontor rommet vårt, og der fikk den aakkurat plass). Jeg er glad vi tok den litt lavere modellen.. vi vurderte å kjøpe en mølle som var nesten helt lik, bare med lenger løpebånd.. og den kan jeg si med sikkerhet at vi IKKE hadde fått plass til! hihi ;)

Åh, du er heldig som har utdannet deg til et yrke hvor du har fri om lørdagene! :-D Jeg må nok fortsette å jobbe 2. - 3. hver lørdag, selv når jeg er ferdig utdannet og har kommet ut i fast jobb. :-/