søndag 13. juli 2014

Sommer!! =D


Etterlengtet sommervær har endelig kommet til Bergen! =) 

Vi har hatt et par uker sammenhengende (!!) med oppholdsvær, og den siste uken har det vært knall blå himmel, strålende sol og temperaturer opp i mot 30 grader (!!). Det er nesten så jeg må klype meg selv i armen, for et slikt fantastisk sommervær er en sjelden vare her i regnbuebyen Bergen! Så jeg har latt klesvask være klesvask, og husvask være husvask.. det er bare å nyte det fine sommerværet mens vi kan! =D


Som den frysepinnen jeg er, synes jeg egentlig ikke at det var noe særlig varmt i begynnelsen, da gradestokken "bare" viste 18-20 grader (jeg kunne jo knapt sitte med t-shirt og bare legger ute på balkongen, før Tøtto fikk gåsehud, og måtte inn og ta på seg mere klær!). Så da benyttet vi frihelgen og fineværet til å gå tur på Ulriken istedet. 


Jeg frøs kanskje på balkongen min på Landås.. Men vi var ikke kommet særlig langt inni skauen før svetten siiilte, og jeg, varm, overopphetet og knallrød i ansiktet, mest av alt hadde lyst å kaste meg uti nærmeste iskalde fjellvann.. ;)) 


Det ble riktignok ingen isbading, men da vi kom opp på toppen avkjølte vi oss med iskald Olden, og koste oss i solen med deilig saftis mens vi nøt den fine utsikten over byen. =) En veldig fin og koselig tur, men jeg var likevel takknemlig og glad da jeg kom hjem og kunne hoppe i dusjen og avkjøle meg! ;)


Etter turen og dusjen var jeg fremdeles litt "slått ut" av varmen, og orket ikke begynne på noe ordentlig middag. Da var det herlig å bare kunne stikke hodet ned i fryseren (og avkjøle meg litt!) og ta opp en Eat pakke fra Gilde, som er en ok "reserve-middag" og et velsignet alternativ til den kjedelige Grandiosaen.. ;))


Jeg er generelt ikke noe fan hverken av Grandiosa, Findus eller andre slike "raske ferdigmiddager", men "Eat Greske Gyros" syntes jeg faktisk smakte veldig godt! =) Det blir selvfølgelig aldri i nærheten av så godt som ekte gyros og pita souvlaki, men til "kjapp fryse-middag" å være, var den veldig god!! 

Og samboeren min, skjønn som han er, vel vitende om hvor mye jeg savner Hellas, sommer og den greske maten, satte på gresk taverna musikk i bakgrunnen da vi lagde klar gyrosene, så det ble skikkelig varm, gresk sydenstemning hjemme i leiligheten vår. =) Og da jeg tok en bit av gyrosen og lukket øynene mine, fikk jeg neeesten følelsen av å være tilbake i hellas igjen. ;) 


Uklok av skade etter fjellturen for noen dager siden, fant jeg ut at jeg skulle ta en løpetur på mølla (den befant seg tross alt ikke midt inni tjukkeste skauen i fjellet med stillestående, het og vibrerende luft). 

Vel, den som nærmest heiv etter pusten og følte at hun løp inne i en badestue midt på dagen i ørkenen midt i Sahara, jo det var Tøtto med den sinnsforvirrede, små-schizofrene kroppstermostaten. Løpe-øktene på mølla pleier vanligvis å gå ganske fint, men denne gangen var det søren meg rene dreeepen. Jeg sleit meg igjennom km etter km, med knallrødt ansikt, sting i siden, og det som føltes som punkterte lunger og en av overgangsalderens verste hetetokter. Det var kanskje ikke så rart, i og med at mølla står på kontoret til samboeren, hvor vinduet hadde vært lukket og solsteiken stod rett på vindusruta, og med 20 varmegrader utendørs i tillegg, så kjentes det nesten ut som om det ikke var luft igjen i rommet i det hele tatt. =S 

Jeg fatter ikke dem som liker å trene og løpe rundt der ute i solsteiken! Jeg kan ikke fordraaa å trene i varmen, bl.a. p.g.a. den rare kroppstermostaten min og at jeg blir knall ildrød i ansiktet! ;)) ..(Men likevel torturerer jeg meg sånn innimellom).. ;) Jeg har så lenge jeg kan huske, aldri likt å trene i varmen. Da jeg var liten, mislikte jeg fotballtreningene sommerstid (stikk motsatt av alle andre), og elsket å spille fotball i kuldegrader og snø (når alle de andre bare ville inn i varmen igjen).. Kanskje ikke så rart at jeg endte opp med å bytte ut fotball med kunstløp, og at mye av fritiden de siste 10 årene er gått med til piruetter og hopp i kalde ishaller istedet.  ;)

Herregud, det ser jo ut som om jeg er skikkelig solbrent! haha.. ;))

Denne helgen hadde jeg store planer om en ny fjelltur eller økt på mølla, men når gradestokken viser 25-30 grader, er det altfor varmt til å trene for min del. ;) Så jeg lot mølla bare stå der, og nøt heller fineværet på balkongen..


I begynnelsen var det bittelitt overskyet, men etter en stund klarnet det til, med en strålende sol fra (nesten) skyfri himmel.. =)


Så jeg hentet strandmadrassen min, hoppet i bikinien, og la meg langflat ned i solsteiken, spiste herlig avkjølende Sun Lolli saftis, hørte på sommermusikk og bare slappet av. =) 


På slike dager er sommermusikken et must, og da er ps anlegget helt supert å ha! =) ..(Spørs om naboene mine setter like mye pris på dem, hehe).. ;)


Siden diverse blogger, instagram, facebook osv floorerer av bilder av laange, solbrune, smekre og velstelte ben, tenkte jeg at jeg skulle komme med en liten buffer eller motvekthihi. ;)

- Så her er mine ekstremt likbleke, korte, og kraftige fotball/skøyte-ben (med ustelte kunstløp-føtter og ulakkerte tånegler!).. hihi ;) 

 Slik har jeg egentlig tilbrakt mesteparten av dagen! =)

Det ble etterhvert ganske varmt i solsteiken, så jeg tenkte jeg skulle innvie den nye mini-viften min som jeg kjøpte for et par uker siden. Jeg pakket den opp, satte i batterier, la meg ned på strandmadrassen og trykket på "on"..  og fikk tidenes latterkrampe.. ;) Vifta roterte med en voldsom fart, og jeg hadde jo stoore forventninger om en deilig avkjølende luftig bris fra vifta.. og istedet kom det ikke så mye som et lite vindpust engang! ;)  Den var faktisk så elendig at jeg ikke merket noen forskjell på om den var på eller av (selv ikke med vifta så trøkket opp i trynet, at jeg kunne ikke hatt den noe nærmere!).. haha!! ;)) 

Det var bare så tragikomisk at jeg ikke klarte annet enn å begynne å le. Der satt jeg, helt overopphetet og badet i svette, i 30 varmegrader og steikende sol, og så går jeg fornøyd for å hente denne "avkjølende super-vifta" og merker ikke at jeg slår den på engang! *fniiiiiis!* For en elendig fiasko-vifte!! haha! ;)))

 "Super-vifta" som ikke var verdt en eneste krone (..men jeg fikk meg en god latter da). ;)) 

Så jeg måtte bare gi opp drømmen om en svalende bris, og gikk i fryseren og fant meg en Lolli is istedet. ;)


Men det hjalp ikke stort, og bare etter få minutter var jeg like glovarm og svett igjen. I mangel på ordentlig hage med plass til et sånt lite plaske-svømmebasseng beregnet på småunger, måtte jeg ty til nest beste nødløsning, og hoppet inn i dusjen med det kaldeste vannet jeg har dusjet i på leeenge. ;) Det var med andre ord ganske deilig å legge seg ned i solsteiken igjen etterpå! ;))


Slik har nå dagene gått.. slumring og slappe av i sola.. Lolli is rett etter frokost og før middag.. ;))


..så varmt at jeg har anlagt turban (som tidvis dekker nesten hele ansiktet, når sola blir litt for varm). ;)


Is, is og mere is.. i alle varianter, farger og fasonger.. =)


Deilig sommer-mat..


..og sommer-grilling, både på balkongen og hos mine foreldre.. =)


Lillebror som bartender for anledningen, med super-drink til storesøster. =)


Har ikke tall hvor mange is jeg har spist den siste uka.. ;)


Skulle bare ønske at sommerværet kunne fortsette sånn som nå..


Denne uka har vært helt fantastisk, og sommerværet en sårt etterlengtet vitamin-innsprøytning! =)

Ingen kommentarer: