mandag 24. juni 2013

I det siste


Huff, nå er det virkelig kjempelenge siden sist jeg postet noe her inne! =S  I`m a bad blogger!!  =S

Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor det har blitt slik.. Men det føles som om tiden bare flyyr avgårde, og plutselig har mange uker passert allerede (noen som kjenner seg igjen her??).. hehe

Anyway, her er iallfall noen små hverdagsglimt av de siste ukene (eller månedene, rettere sagt)..:


Jeg har "eksperimentert" litt på matfronten. ;-)  


Det er ingenting i veien med fredagstaco, pepperbiff eller hjemmelaget pizza, for all del! 


Men jeg har vært litt "lei" den samme, gamle, (gode!) maten som vi vanligvis spiser, og fant plutselig ut at jeg ville prøve meg på mer "voksne, tradisjonelle" middager.. hehe ;) Her er noe av resultatet:


Marinert kalkunbryst med (aaaaltfor mye) tilbehør! 



 Bl.a. stekte grønnsaker a. la. Egon..


Brun saus made from scratch (har faktisk aldri laget brun saus før fra bunnen av).. *Rødme*  ;)  Men det var jo faktisk veldig enkelt da! hehe



Varme svisker..


Poteter, rosenkål og rødbeter til typen (jeg liker ikke noe av det)..


Salt chips fra Maaruud er obligatorisk til tradisjonelle kalkun(bryst) - og svinestek-middager! =)


Hjemmelaget Waldorf salat (selv om jeg bare laget en halv oppskrift, ble det aaltfor mye!). =S


Endte opp med en hel haug på tallerkenen min! ;)  Selv om man i utgangspunktet ikke har tenkt å ta oppå så mye, så har det likevel en tendens til å "balle på seg" når man "bare skal ta en liten porsjon av det og det og det, og smake på litt av alt"..  ;)  Jeg ble rett og slett stappmett av den middagen, for å si det mildt! ;)  




Jeg har virkelig fått øynene opp for stekte gulrøtter og brekkbønner! Kjempegodt, både til pepperbiff, kylling, svinestek, laks og kalkun! Nam!!


Svinestek ble det også en dag. =)  Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en som vi kunne steke selv fra bunnen av, men så tok vi feil i kjøttdisken, og da vi kom hjem oppdaget vi at vi hadde kjøpt en ferdigstekt istedet ( dvs en som man bare varmer opp i ovnen). Jaja, jeg får si som Ingrid Espelid Håvik; "Me har juksa litt!" (I det minste jusker jeg ikke på meg lange negler, øyevipper, hårfarge, brunfarge eller store pupper, haha!).. 


Kylling-wok a la den vi fikk servert på ferie i Tyrkia ifjor.. Denne har vi laget mange ganger siden, og er blitt wok-favoritten nr 1!


Ellers har det egentlig ikke skjedd så veldig mye. Jeg går på jobb som vanlig, bruker 1,5 time hjem hver eneste dag, og den lille biten av fritid som er igjen etter at jeg har kommet hjem, senket skuldrene og fått i meg litt mat, tilbringes som oftest med typen, brele på pusene og kaninene mine, få unna litt husarbeid, høre musikk, se tv-serier, spille WF, shoppe, trene og sove! 

PS! Hvis det er noen som vil spille WF med meg, så heter jeg Isprinsessen82.. hehe ;)


Jeg har shoppet en god del i det siste (ikke reint så lite heller!), både i sentrum og på nettet, og ikke minst da jeg var i London i april. Har mange "små og store skatter" jeg vil legge ut bilder av, men jeg tror dette får komme i et eget shopping-innlegg (eller egne, i flertall, er vel mer riktig å si)..  hehe ;)


Så kom fine-været endelig til Bergen! =D 


Strålende sol, knallblå, skyfri himmel og 24 varmegrader midt på dagen..  


Dagene ble tilbrakt på strandmadrassen på balkongen, med leskende "Duggfrisk" is, og sommermusikk på Ipod`n. Selvfølgelig med høytaleranlegget på full guffe, så sikkert halve Landås ble øredøvet av musikken, og naboen antagelig irriterte seg grønn og holdt seg for ørene.


En fornøyd tøtte slapper av i solen. =)



Og hva er vel bedre i sommervarmen enn iskald vannmelon, jordbær, og kiwi-biter, rett fra kjøleskapet??!! =D


Med fine-været kom også skuddstarten for grillsesongen. Nå har  det seg slik at vi dessverre bare har en bitteliten, virkelig knøøttliten balkong, hvor det er såvidt vi har plass til vår lille, søte, elektriske Weber-grill, så det er begrenset hva vi kan diske opp med. Men flere kjempegode grill-middager har det likevel blitt!  

 

Pølser og flintstek er jo veldig "basic", og noen vil kanskje si litt kjedelig. Men likevel, -  det er faktisk ganske godt på varme sommerdager! Jeg spiser aldri pølse ellers (hverken hot-dog, middagspølse, servelatpølse e.l), men grillpølse om sommeren synes jeg faktisk er veldig godt! Ja, det er absolutt ikke sunt, det legger seg rundt hoftene, det får Fedon til å se rødt, og Kari Jackeson til å fly i taket, bla bla bla.. Men det er godt, og det er en del av sommer-kosen, så diett-fanatikerene kan bare styre på som de vil! Jeg skal iallfall unne meg grillpølse (med pølsebrød, -  et pøsebrød med høy GI, og uten hverken fullkorn eller spelt). ;))



Om Fedon Lindberg ved en tilfeldighet hadde forvillet seg inn på dette innlegget, hadde han antagelig fått hjerteinfarkt, ketoacidose og det som verre er av bildene mine! ;)  Og ja, - for sikkerhets skyld, - ja, jeg vet at brus er skikkelig usunt! Men jeg unner meg det likevel,  - med god samvittighet. Jeg drikker ikke alkohol, og "min iskalde Cola" er akkurat som "iskald ute-pils med store kondens-dråper" eller "et stort glass rødvin til maten" er for andre. Skal man kose seg, så skal man kose seg (og ja, da drikker jeg ordentlig Cola!! Ikke noe juksete sukker-fri brus her i gården, med allsalgs mulig kunstige søtningsstoffer (som jeg aldeles ikke er så sikker på er så himla mye bedre enn vanlig brus).


En av dagene ble det også litt Hellas-nostalgi, med herlige Souvlaki grillspyd med kylling (noe av det aller beste jeg vet!)..
 


..med tilbehør; Hvitløksbrød..


Tzatziki..



og Basamico-tomater / Bruchetta..


Grillet svinekjøtt ble det også en dag. Mer spesifikt, helgrillet ytrefilet av svin og et par sommerkoteletter..



Selvfølgelig med masse av deilig, frisk og knasende sprø salat! =)


Og ellers:

Jeg klarte endelig å bestemme meg for skyvedørsgarderobe! Og den kjempesnille mammaen og pappaen min kom opp og hjalp oss å montere det! (..dvs. det var nå for det meste den flinke pappaen min som i det store og hele egentlig monterte det, med litt hjelp fra oss andre innimellom!)..   =)


Slik ble resultatet..  I den ene delen har jeg bare masse hyller til diverse topper, gensere, treningstøy osv, med skubb skuffer øverst med masse plass til oppbevaring.. (Jeg skulle egentlig ha skubb skuffer på begge sidene, men da jeg kom hjem, oppdgaget jeg at vi bare hadde kjøpt 2 stk istedenfor 4.. Herreguud, for et rote-hode!!)..  ;)







I den andre delen får jeg sårt savnet og etterlengtet kjole-plass.. =D



..pluss oppbevaring av vesker og diverse accessories.. =)



Har også kjøpt masse store og små esker som jeg skal bruke til å stue vekk klær og diverse duppeditter som jeg ikke bruker så ofte, gamle labjournaler, eksamener osv (jeg klarer liksom ikke kvitte meg med det heller.. Jeg mener, etter alt det harde slitet og blytunge skole-arbeidet, synes jeg det nesten blir litt for dumt å "bare kaste det"!! Dessuten blir det nok litt morsomt å se tilbake på når jeg er 65 år gammel pensjonist, og sitter og god-snakker med katta mi på fanget mens jeg sitter i den gamle gyngestolen min og strikker!).. ;)


På Ikea fant vi forresten også det perfekte leke-teppet til Einstein og Vanilla!! =)  Et grønt teppe med "gress-tuster, gulrøtter og en brokkoli"! hihi ;)


Det er nesten som om det skulle vært designet spesielt for dem, de som er så knask etter gulrøtter! hehe ;)


Hver gang jeg kommer med en gulrot, ender det sånn.. De små Gumsene skal knaske i seg alt samtidig! ;)


Etter en stund er imidlertid Vanilla såpass egenrådig og småfrekk at hun tar resten av gulroten i munnen og hopper avgårde med den, vekk fra Einstein, og inn i buret hvor hun gjemmer seg bak trehuset, før hun sitter seg godt til rette og knasker videre i all hemmelighet..  ;)


..mens Einstein stakkar ser helt forvirret ut "Hvor er gulroten..??"...  ;)


De elsker det nye teppet sitt! =)  Kanskje ikke så rart, - de får jo mye bedre tak med labbene når de hopper rundt på teppe-underlaget enn når de hopper rundt (og sklir) på den flate, såpeglatte parketten! =)  Så langt har de heldigvis ikke begynt å spise på leketeppet. I begynnelsen var jeg litt bekymret for at de kom til å mumse i seg biter av teppet, på samme måte som de har jafset i seg (og delvis maltraktert) tredemølle-matta vår på enkelte steder)..  Men heldigvis ser det ut som om leketeppet deres får være i fred inntil videre, iallflall så lenge det er tilgang på friskt høy, pellets, gulrøtter og andre gosaker! ;) 

Funny Bunny`s and BFFs!!  ;)

Foruten sol, sommer, matlaging, shopping, skyvedørsgarderober, og teppe-jakt til kaniner, har en del av de siste par ukene gått med til å ligge på sofaen. Delvis pga en kraftig sommerforkjølelse med frysninger, muskelverk og 40 i feber, - og delvis på grunn av dette.. :


PS!  Nei, jeg har ikke begynt å lage bomber på fritiden! =S  

Forklaring kommer i neste innlegg! ;)

2 kommentarer:

Vestfoldgirl sa...

Oi her var det mye god! Så flink du er til å lage mat :) Her i huset er det dårlig gitt...gidder liksom ikke lage så mye mat når jeg er alene. Ikke er jeg noe flink heller!

Anne C. sa...


SV, Vestfoldgirl: Jeg er ikke noe flink til å lage mat jeg heller, tro du meg! ;) Men jeg har funnet ut at det er greit å prøve seg på litt nye ting, og se hvordan det går! ;)

Enig i at det er litt mer "motiverende" å lage mat når man er to. Det er litt "kjedelig" å lage mat når samboeren f.eks. har vakt, og jeg er alene hjemme. Men på en annen side, da blir det jo mat til overs, så man har rester i dagene etterpå, og slipper å lage mat de neste dagene! ;) Med en matglad mann i huset, er det sjelden det er rester til dagen etterpå.. hehe ;)