søndag 7. april 2013

London Tur, del 3


Dagen etter våknet vi til kaldt og klart høstvær, blå himmel og strålende sol. Vi lot oss ikke be to ganger, og benyttet fineværet til en koselig og romantisk spasertur gjennom Hyde Park og Kensington Gardens.. =)










Vel nede ved Kensington Road, besøkte vi Natural History museum og Science Museum..



Brukte kjempelang tid bare i 1. etasje av Sceince museum alene. Her var det fullt av biler, tog, fly, romskip og diverse maskiner. 



Kjæresten var omtrent som en guttunge i en leketøysbutikk, og øynene hans ble større og større for hver eneste maskin vi gikk forbi. ;)  Vi visste nesten ikke hvor vi skulle begynne, det var så mye å se på!




Modell av dna-helix`en..


Plutselig oppdaget vi hvor mye tid vi hadde brukt, og måtte suse forbi 2, 3 og 4 etasje i museumet, for å rekke å få med oss medisinsk og farmakologisk avdeling i 5 etasje..


Og der oppe kunne vi sikkert ha brukt minst like lang tid som i første. Det var utrolig mye interessant å se på (og kanskje særlig for oss da, som er lege og farmasøyt). =)



Der var massevis av farmasi- og apotek-hoistorie, fullt av spatler, mortere og pestler, flere bøker med bilder og beskrivelser av medisinske urter osv.  =)






Der var gammeldagse fødestoler, og forløsnings-tenger (jeg tenker med skrekk og gru på fortidens fødende kvinner! Stakkars!), svært så primitive hjerte-lunge-maskiner o.l. Spørs om vi ikke må ta en tur tilbake hit neste gang vi skal til London, for her var det virkelig masse spennende å se på! =)






Forhistoriens obstetrikk og de gammeldagse, skumle forløsnings-instrumentene satte virkelig en skrekkens støkk i meg, og jeg var overrasket over at jeg i det hele tatt klarte litt kake-kos, da vi tok oss en liten pause i museums-kafeen etterpå.. ;)


Etterpå gikk vi bort til Natural History museum, som lå like bortenfor Science museum.. 


Og her var det nesten like mye å se på. =) 




Etter dagens kulturhistoriske alibi, bar det rett til Knightsbridge og Harrods i Brompton Road.. =D


Harrods er det eksklusive varehuset hvor lysekroner verdt millioner av kroner henger og dingler i taket, og hvor sjeiker og arabiske prinser kjøper Louis Vuitton til alle konene sine. (Forrige gang jeg var der med mamma og pappa, stengte de faktisk av hele LV-butikken, mens en eller annen steinrik sjeik og alle damene hans gikk og plukket ned LV vesker fra hyllene omtrent som om det var 2-kroners Lollipop`s fra godterihyllene i matbutikken..).. ;)


Mens typen satte nesen mot musikk-avdelingen, gikk denne tøtto rett til alle veskene. ;) Jeg stoorkoste meg der jeg tittet, "prøvde på" og liksom-spradet rundt med en hel haug av forskjellige vesker. ;) Åh, der er såå utrolig mye lekkert! =) 

Av alle veskene som finnes der ute, er det fremdeles Mulberry jeg liker aller, aller best. Det er en klassisk, feminin, og tidløs veske (LV og Philip Lim kan bare gå og legge seg!) Celine og Chanel er derimot også en av favorittene mine, men disse synes jeg blir "litt for elegante" til hverdagsbruk (en Mulberry synes jeg derimot passer like bra til hverdag som til litt finere anledninger).  

Jeg har sett på en Mulberry Bayswater veske i årevis, men jeg har aldri klart å bestemme meg for hvilken farge (og student-lommeboka mi tillot meg ikke å kjøpe en såpass dyr veske heller). Så nå endte det som det gjorde forrige gang også, - Elle, melle, deg deg fortelle.. Hvilken farge skal jeg ta..??


Jeg klarte ikke å bestemme meg for farge på Mulberry-veska denne gangen heller, og forlot Harrods tomhendt, uten den karakteristiske, store, mørke, sjøgrønne handleposen. Hmm, jeg har alltid visst at jeg har en smule beslutningsvegring, men seriøst!.. 


Det var uansett lite å gjøre med. Harrods lukket dørene sine for kvelden, og vi rettet både blikket og de trette beina våre mot en av favoritt pubene / restaurantene våre..


Vi har bare vært på denne puben en gang før, men bare denne ene gangen gjorde et uslettelig inntrykk på oss. Så vi ønsket begge to å dra tilbake hit, og oppleve litt nostalgi!


Det var ganske fullt med folk da vi kom dit, så vi fikk naturlig nok ikke sitte på samme stedet som vi gjorde forrige gang vi var her. Men vi fikk heldigvis plass, og snappet det siste bordet som var igjen i 1-etasjen.


Typen tok seg en iskald øl som vanlig..


Mens jeg fikk Coca-Cola med isbiter og sitron.. 


Bestilte akkurat det samme som da vi var her for 3 år siden: Tikka Masala kylling med salat og Naan-brød! Det er faktisk den beste Tikka Masalaen jeg noengang har smakt! =)


Vi satt rett ved peisen, som var dekorert med jule-krans, julestrømpe, juletrær, snø og lys,..


Den så omtrent ut som jule-peisen i begynnelsen av Disneys Julekavalkade.. 


 Kjempekoselig!! =)

4 kommentarer:

Vestfoldgirl sa...

Så mange fine bilder! Enda så mange gange jeg har vært i London, har jeg aldri vært på de museene. Det burde jeg gjøre neste gang!! Jeg har faktisk en Mulberry veske, det er vel den lyse brune. Den er jo klassisk og pen, men veldig upraktisk. Det er kun et stort rom, og den er litt hard og lite medgjørelig. Jeg fikk den av mamma, for hun hadde to. Men ville nok aldri kjøpt en sånn selv. Da hadde jeg valgt en annen som er mer praktisk!!
Sv: Ja dessverre er det mange damer som skaper mye dårlig miljø på arbeidsplasser. Særlig der det nesten bare er damer. Det er synd at damer må være sånn...herske og baksnakke :( Det er ikke bra. Jeg vet det er litt på de fleste arbeidsplasser, men det er ekstremt og små forhold der jeg er nå, og jeg er så glad jeg skal bort derfra!

Anne C. sa...


Ja, det var veldig mye interessant å se! Og det var mye vi ikke rakk gjennom på Science museum, så tror vi kommer til å dra tilbake dit neste ganng vi skal til London, og se på alt det vi ikke rakk forrige gang!

Hanne sa...

Oii, del 3 og 4 også jo, weehee!
Jeg klarte heller ikke å bestemme meg for farge på bayswater'en, og vet faktisk fortsatt ikke hvilken jeg synes er finest.. Kjæresten løste "problemet" ved å gi meg en svart en til bursdagen i fjor, og jeg elsker den! Må ærlig si at jeg har lyst på en i oak også da men, elsker den fargen!!

Harrods-tur er obligatorisk når vi skal på tur til høsten, for der har jeg enda ikke vært. Gleder meg enda mer nå :D

Anne C. sa...


Svar: Hanne: Ja,, synes Mulberry Bayswater`ene er fine i alle de "klassiske" fargene! <3 Kunne tenkt meg alle sammen! hehe ;)

Oi, FIKK DU en MULBERRY BAYSWATER av kjæresten din..??!!?? WOW.

Åh ja, du kan bare GLEDE deg til Harrods!! Det er såå utrolig mye fint der, man vet nesten ikke hvor man skal se eller gå! ;) Øynene går helt rundt i hodet på en! hihi ;)