mandag 12. januar 2015

Status Quo 2015..


Godt Nyttår!!

Oi oi oi, det er visst lenge siden jeg har gitt lyd fra meg.. ;)

Når jeg ser tilbake på 2014 og blogginnlegg, får jeg nermest en liten åpenbaring midt i fleisen.. :

Jeg er ikke noe god på nyttårsforsett!!! ;)

I fjor fikk jeg det for meg at jeg skulle bli flinkere til å blogge (dvs. blogge oftere).. Jeg kan jo ikke akkurat si at blogg-frekvensen har steget til himmels de siste månedene..

Jeg skulle ta hms-kurs med mørkekjøring, ta kjøretimer og i hvertfall begynne så smått på lappen.. Vel, jeg har ikke tatt i hverken et bilratt eller et håndbrekk engang..

Jeg skulle fikse meg selv (nei nei nei, jeg mener hverken silikonpupper, fake extension hår eller restylane).. Jeg skulle klippe håret og ta mirakuløse hårkurer hos frisøren, ta shiatsu og sportsmassasje for massør / fysioterapeaut, jeg skulle sjekke tennene mine, øynene mine, ta en vanlig eu-sjekk hos fastlegen, og få orden på det svimete, rotete hodet mitt med alle de skrullete, overveldende og kaotiske tankene mine.. 

Vel, vel.. jeg har i det minste vært hos tannlegen i løpet av året (det endte med at jeg måtte tilbake dit 3 ganger til, hvor jeg satt stiv av strekk i tannlegestolen ca. halvannen time per gang og ble 5000 kr fattigere).. Jeg var også et par turer innom fastlegen (men det var bare pga en trassig luftveisinfeksjon med påfølgende nedsatt nyrefunksjon).. Ellers ser det dårlig ut.. Jeg har hverken fått sjekket øyne eller hode (som kanskje var det mest relevante og påtrengende av alt).. Jeg har ikke vært hos frisøren, og går således rundt som et julenek på hodet.. Og med mindre en hardhendt "Sweedish massage" på Rhodos i sommer teller med, så har jeg vel egentlig ikke fått kontroll på den såre nakken min heller..

Selv om jeg (selv mener at jeg) har blitt flinkere til å shoppe mer fornuftig og i moderate mengder, dvs unngått store impulskjøp osv og heller kjøpt ting som jeg har bruk for, så kan jeg ikke akkurat påberope meg en kongelig shoppestopp tittel. Så langt der i fra. Men, - jeg har da spart opp en del i løpet av året, og også kjøpt inn en del ting som blir kjekt å ha når (hvis?) det nye huset vårt står ferdig! =)

Når det gjelder trening, går jeg vel kanskje såvidt i pluss dette året.. Jeg har desverre ikke fått trent regelmessig som jeg skulle ønske og slik som jeg pleide å gjøre før, men jeg har hatt treningsøkter i "rykk og napp", og klart å få tilbake en noenlunde grei pannekake piruett og kamel piruett (som jeg mistet en periode og slet og strevde en del med å få tilbake for ca 1 år siden)..  =) Jeg har vel også fått litt mer variert trening i løpet året som var.. Før har det alltid gått i skøyter, skøyter, skøyter.. men i 2014 ble det mer variasjon med mølle økter, styrke og stretch, tur-gåing, og en del svømming i sommerferien. Og jeg har gledelig oppdaget at kroppen (og hodet) har godt av litt variasjon av og til!! ;)

Med som alltid, har jeg også i 2014 slitt med en del luftveisinfeksjoner,  og nytt av i år var også "av og på" med jevnlige mageproblemer.. Ikke noe hyggelig å føle at man tar flere steg tilbake helsemessig, men jeg er bare kjempeglad for at jeg likevel ikke har fått tilbakefall av den plagsomme utmattelsen som pleier å melde seg i kjølevannet av alle infeksjonene, og at jeg på tross av alle bassillene, likevel har klart å unngå sykemelding og karet meg på jobb. ;)

Når det gjelder humøret mitt og alt tankekjøret, som innimellom har en tendens til nesten å gå over til en annen dimensjon, må jeg nok innrømme at jeg har hatt en liten relapse i 2014. Jeg begynte januar med å si at jeg følte meg mer avslappet, "fredfull og rolig", mer glad og lykkelig, med et mer stabilt og godt humør enn ellers.. Vel, det varte i sånn ca. 1 uke. Jeg vet ikke om det er alle infeksjonene som påvirker humøret, om det er stress på jobben, stress i forbindelse med husbygging / valg av hus, "30års + krisen", "hvor jeg er i livet mitt", press og forventninger fra omverdenen osv. 

Men alt dette er nok med og påvirker og gjør at man innimellom stopper opp og begynner å tenke. For alvor. Alle tankene som før var i en slags stabil "flyt" modus, har plutselig helt endret karakter, og surrer nå i en rasende fart inni hodet, og kolliderer og skaper et virrvarr av følelser og kaos uten like. Det er at når man gjør opp status, og tar en status quo på livet sitt, at alle kaotiske tanker og følelser plutselig oppdages, avdekkes, kastes ufrivillig ut i det sterke, blendende lyset, og nakent beskues, til ens egen forbauselse, skuffelse og forferdelse. 

Og hva gjør man, når begeret er overfyllt, av tanker i en hinsides rasende fart og så kompliserte og til dels vonde følelser at man har problemer med å vedkjenne seg dem uten å få lyst til å, der og da, i øyeblikket, opphøre å eksistere..? 

Vel, når begeret er fullt, - ja da flyter det over..

Da flommer det over, nedover og utover.. 

Utrøstelige, sorgtunge tårer den ene dagen.

Hinsides, glødende, eksplosjonsartet sinne og aggresjon den andre dagen..

Utmattelse, likegyldighet, og apati den neste..

Og så, - plutselig ut av det blå, - 

Små, intense, altoppsugende, gnistrende, lysende ilinger av lykke.

-


Et par ting som 2014 definitivt har lært meg:


Driit i status quo og "vanlige" selvpinende nyttårsforsett.

Gi f.. i omverdenes overbærende og velmenende forventninger.

Lev livet ditt som du selv ønsker, og gjør det som gjør deg glad og lykkelig (samme hva andre måtte mene om valgene dine).

Driit i lav karbo, fedon og 5-2 dietten. Nyyt favorittrettene dine, drikk ynglingsdrikken din langsomt med lukkede øyne, og unn deg selv gjerne noe godt midt i uka.

Vær i fysisk aktivitet, samme hva det er! Finn på lysbetonte aktiviteter som gjør deg glad og gir deg overskudd! Ikke tren for å bli best eller perfekt, men tren for å bevare og opprettholde helsen! Ikke overdriv!! Og ikke overbelast kroppen! Husk å gi deg selv ordentlig restitusjon og hvile!

Skjem deg bort innimellom!! Ta hjemme-spa, med laange varme bad, og plei deg med ansiktsmasker, duftende bodylotion, body spray, fotkrem, håndkrem og ny parfyme!

Gå til innkjøp av en shiatzu massasje pute, det vil være et av de beste kjøpene du noensinne har gjort!! Unn deg selv jevnlig massasje!! 

Bli flinkere til å skru av tv, pc og mobil noen timer, og bruk denne tiden utelukkendevenner, familie, eller kjæreste.

Lev i nuet. Gjør en ting av gangen, og bruk alle sansene dine utelukkende på dette. Ikke gjør 10 ting samtidig, f.eks. spise middag mens du ser på tv, og samtidig blar i ukeblad,  diskuterer med kjæresten og snakker med bestemor i mobilen. Jo flere ting man gjør samtidig, jo mer distansert blir man, og jo mindre oppmerksomhet vier man det som er viktig der og da, i nuet! =S 

Vær fornøyd med deg selv, akkurat slik som du er (selv om du ikke har innovermage, sprettrumpe og megapupper). Ikke sammenlikne deg selv med andre, ikke vær redd for å skille deg ut og være annerledes enn andre, og streb etter å være akkurat den personen som du selv ønsker å være, ikke hva andre mener,  ønsker eller forventer at du skal være!

Ha minst en varm og myyk, lodden pelsdott å brele og kose på!!! Det er utrolig hvor glad og avslappet man blir av en liten nusselig babykanin og små søte puseprinsesser maaaalende i fanget! 

Og sist, - men ikke minst:

Prioriter nærhet. Ligg inntil mannen din, helt stille, helt i ro.. Slapp av og hvil, med lukkede øyne.. og bare vær til, dere to, i nuet. Lukk øynene og kjenn følelsen av mannen du elsker. Kjenne pusen. Kjenne varmen fra huden. Høre hjertet banke, og kjenne brystkassen bevege seg opp og ned i takt med de jevne hjerteslagene. Å være så nær et annet levende menneske.. å være så nær den mannen du elsker, over alt på jord.. Finnes det noe bedre..? Finnes det noe mer fantastsisk..? Det er ikke noe annet i hele verden som gir en sånn total avslapping, "flyt-følelse", ro og fredfull, indre harmoni. Det er ikke noe annet som gjør meg så tvers igjennom, glødende lykkelig. 

-


Jeg har prøvd begge deler, - å leve etter klassiske nyttårsforsett, og å leve etter disse punktene ovenfor. Og det er ikke tvil om hva som gjorde meg mest lykkelig, glad og tilfreds. =)

Så i 2015 dropper jeg de typiske nyttårsforsettene (jeg klarer jo aldri å holde dem likevel, hehe).. ;)

I stedet følger jeg mine egne små lyspunkter.


Jeg har likevel et par små nyttårsforsett, som jeg inderlig håper på å få til på et vis.. :

* Jeg ønsker å bli mere snill og mindre egoistisk. 

* Jeg ønsker å finne tilbake 100 % til meg selv.


Ingen kommentarer: