søndag 25. januar 2015

..og mere hus!


Valget vårt falt altså på Sagatun fra Boligpartner.



Vi har riktignok endret en god del både på husets fasade og på planløsningen.

Vi skal bl.a. ha liggende kledning (enten dobbelfals eller dobbelfals med staff) istedenfor stående kledning, både pga. at jeg synes det er finere med liggende kledning (de fleste herskapelige villaene her i Bergensområdet har det) og fordi det er mer praktisk mht været her på Vestlandet (hvor det regner mye mer enn i øst, og da vil det være enklere og rimeligere med liggende kledning når man evt. må skifte bord).

Vi skal ha to store vinduer og et lite vindu på hver side av balkongen både i 1. og 2 etasje.. for meg er det viktig med symmetri i fasaden.. synes dette er mye penere (pluss det tilfredsstiller ocd-nykkene mine!)..  thihi ;)

Vi skal ha tak med kina-vipp svai (og muligens også på gavlen) igjen pga. at jeg synes dette er penere, og fordi mange villaer her på vestlandet har slike tak. Jeg ønsker i det hele tatt å gi huset litt mer Bergen- og Kalfaret-preg, hehe ;))

Vi skal ha en enkel, diskret etasjeskiller / pyntelist midt på veggen istedenfor den dobble, tykke pyntelisten som opprinnelig er på Sagatun. Vi dropper også de innsnevrede pyntelistene og pyntestolpene til fordel for enklere, diskre lister og runde, doriske søyler.

Den spisse gavlen, overbygget og den kantede altanen blir erstattet av en bredere gavl og en rund balkong uten overbygg. Ja ja ja.. jeg vet at man egentlig bør ha overbygg her på vestlandet!! Det er mye mer praktisk mht regnet (både det at man ikke kan sitte ute på balkongen når det regner, og at bord og balkongdører blir fortere slitt uten overbygg!).. Men jeg synes balkong uten overbygg er myye finere (bare se på villaene her i Bergen med slike balkonger!!), så noen ganger vinner følelsene over fornuften!!! hihi ;))

Overbyggene over inngangsparti og vaskeromsdør har også blitt endret litt på (vi skal ha valmet tak og tynne, doriske søyler).

Vi beholder mest sannsynlig disse krysspost vinduene med småruter, samt den profilerte 1 1/2 fløyede ytterdøren. =)

Utseendemessig kommer da huset vårt antagelig til å se ut som en blanding av Sagatun fra Boligpartner, Minde fra BlinkHus og Christianborg fra Hedalm-Aanebyhus.


Sagatun fra Boligpartner


Minde fra Blinkhus


Christianborg fra Hedalm-Aanebyhus

Her ser dere fasadetegning av Sagatun forfra (vårt hus kommer som sagt til å se litt annerledes ut enn standardutgaven)..



Fasadetegning av Sagatun bakfra (her skal vi også ha et stort vindu nede til venstre, slik at fasaden blir helt symmetrisk. Overbygg over inngangspartiet får som sagt valmet tak og doriske søyler)..



Planløsning (standard Sagatun) i 1. etasje. :



Her har vi valgt å slå sammen badet og boden, slik at vi får et større bad (bod skal vi ha i kjelleren).

Vi har også fjernet dørene mellom kjøkken og vaskerom og mellom vaskerom og bod/bad. (Jaaa, jeg vet at det er praktisk med en dør mellom kjøkken og vaskerom.. Men jeg ønsker et sammenhengende u-kjøkken, og mest mulig skap og benkeplass på kjøkken og vaskerom, og ofrer da disse dørene til fordel for mer benkeplass! I tillegg har vi fjernet peisen / pipen på kjøkkenet, siden jeg ikke ser behovet for dette i et nytt og moderne tec10-hus..

Det såkalte biblioteket har vi gjort om til tv-stue! ;) Vi har fjernet veggene mellom spisestue, stue og tv-stue, men valgt å beholde veggen mellom spisestue og kjøkken, slik at vi får en åpen L-stue / vinkel-stue med såkalt halvåpen løsning inn til kjøkkenet, dvs. franske skyvedører som evt. kan skyves helt inn i veggen, slik at man om ønskelig likevel har godt innsyn til stuen fra kjøkkenet (og omvendt).

Jaaa, jeg vet det er såå himla populært nå om dagen med åpen løsning mellom stue og kjøkken (spesielt i små, trange leiligheter og funkishus, der rommene nærmest hadde blitt klaustrofobiske dersom man hadde hatt vegger i mellom!!). Men jeg er av den gamle, tradisjonelle sorten, og har vokst opp med adskilt kjøkken og stue, og fortrekker det sånn!! Jeg har vært på en del visninger (bl.a. Aalgaard og Sagatun) hvor de hadde åpen løsning, og jeg syntes ikke det var i nærheten av så fint som et koselig, lunt kjøkken og pen spisestue for seg selv!

I tillegg tenker jeg litt på det praktiske også, - synes det er fint å ha muligheten til å lukke igjen til kjøkkenet om man ønsker det, så man slipper matos, bråk fra kjøkkenmaskiner, og synet av masse rot på kjøkkenbenken (og jaa, jeg er et rotehode uten like!! hehe). ;) 

Og jeg skjønner meg ikke helt på det der våset om at man på død og liv skal være så innmari sosial når man står der over grytene og kokkelerer! Jeg kommer aldri til å bli noe av i nærheten av en masterchef!! Og jeg må ærlig innrømme at jeg synes det egentlig høres en smule pretensiøst ut at man skal stå der og "underholde et digent middagsselskap" mens man styrer på med all maten.. Og jeg, med mine svært begrensede kokke-kunnskaper har mer enn nok med selve matlagingen, om jeg ikke skal stå der og i tillegg stresse over å skulle underholde hele forsamlingen.. =S 

I tillegg er det vel også til det beste for gjestene at jeg får stå der litt alene på kjøkkenet med all maten og grisle.. Alle gjestene er utvilsomt mye tryggere der inni spisestuen (hadde de oppholdt seg på kjøkkenet kunne de for eksempel risikert å få katapult-skutt kjøttdeig regnende nedover seg..  =S Og jaa.. jeg har faktisk prestert å skyte den hakkede kjøttdeigen til himmels i taket en gang).. ;))) Så for min del er dette "sosiale argumentet" bare tull og vås, og antageligvis funnet opp av litt kyniske, sleske, pengegriske meglere (med overforbruk av solarium og aaltfor mye gel og glansvoks i håret) som trenger en skikkelig "salgs-pitch" for å selge unna (de overvurderte og overprisede) funkis-boligene.. Nei, takke meg til et koselig, klassisk og tradisjonelt hus med et koselig, klassisk og tradisjonelt kjøkken!!! hehe =) =)


Planløsning (standard Sagatun) i 2. etasje. :



Her har vi valgt å slå sammen boden og badet, slik at vi får et større master bad (bod skal vi ha i kjelleren). Vi har også flyttet litt på veggene mellom master bedroom, bad og walk-in-garderobe, slik at walk-in garderobe og master bad er blitt litt større, og master bedrom er blitt litt mindre.

Logikken bak dette valget er rett og slett at jeg ikke ser behovet for et svært, gedigent soverom, når alt man gjør på soverommet er å sove (og selvfølgelig hygge seg litt, hehe).. ;)) ..og dette trenger man da slettes ikke all verdens med plass til.. thihi ;) Soverommet er jo tross alt til for at man skal sove der!! (..og når man ligger der 7-8 timer i den dypeste søvn så spiller det vel liten rolle om rommet er 10 kvm eller 17 kvm! Det er tross alt et soverom, ikke et oppholdsrom!! Jeg har ikke tenkt å ha noe særlig med garderobeskap e.l. der heller, muligens bare en liten kommode eller en koselig liten sittekrok (og det tar jo ikke all verdens med plass).. ..(og hvis det en eller annen gang i fremtiden skulle komme et lite nurk til verden, har vi beregnet plass til en evt. vugge eller sprinkelseng, så dette er også tatt med i beregningen, hehe). ;)

Og jeg skal i hvertfall ikke ha peis eller tv på soverommet (dette har for lengst blitt bannlyst!! hehe). Tv hører bare ikke hjemme på soverommet!! Soverommet skal være et koselig og avslappende, nærmest hellig sted, for avslapping, velvære, kos, søvn og hvile (og alt annet bør stenges ute eller forvises til andre rom, etter min mening!).

Peis på soverommet er også helt uaktuelt!! Jeg ser ikke behovet for dette i dagens varme, pottetette tec10-hus, uansett hvor fornemt, herskapelig og luksuriøst det måtte være!! ..(Ja jaaa, greit at de herskapelige herregårdene for hundre år siden hadde privilegiet og den ekstra luksusen med peis både på kjøkken, stuer, hall og soverom, men dette var jo mer av praktiske hensyn, ettersom husene den gang var trekkfulle og hverken hadde strøm, vannbåren varme eller varmekabler slik vi har idag). Ja, jeg kan enig i at det sikkert er koselig å sovne til lyden og synet av knitrende flammer inni peisen.. Men så skal man jo aldri sove med peis og stearinlys på full guffe, samt at det slettes ikke er noe bra å sove i for varme rom.. (og jeg er i tillegg en av dem som liker å sove med vinduet åpent for å få frisk og kald luft i rommet, så da passer det nå ihvertfall ikke med peis på soverommet hos meg!!). hihi ;)

Anyway.. Vi har derfor gjort soverommet mindre.. som til stoor begeistring da gir ekstra plass til et større walk-in-closet og større master bad! =) ..Mye mer fornuftig bruk av kvadratmeterene, spør du meg!! =D Iallfall for meg, som har et haaaav av klær, og som elsker en lang varm dusj og bruker sinnsykt myye og ekstra laaang tid på badet!! =)

Vi har også flyttet litt på veggene på de to andre soverommene på motsatt side, slik at det blir to tilnærmet like store soverom, samt fjernet badet i mellom (dette rommet skal brukes enten som små-bod, kontor eller gjestesoverom, alt etter forholdene og på hvilket stadium vi er i livet). ;)) Så lenge vi ikke har noen barn, kan dette rommet benyttes som småbod, mens de to andre store soverommene kan brukes som gjesterom og kontor. Dersom vi evt. får barn en gang i fremtiden, blir de to store soverommene omgjort til barneom (så da må gubben flytte kontoret sitt inn i boden / det opprinnelige små-badet, hehe). ;)

Vi har nå sendt inn alle ønsker og endringer til arkitektene, og venter nå spent på de endelige tegningene.. =)

Jeg håper det blir bra! =) Hvis vi er fornøyde med alt, og alt går etter planen, er vi nå i gang, og sender da inn søknad om rivetillatelse og byggetillatelse.. Det blir en spennende tid fremover!! =)

Hva synes dere om huset..?? =)

Ingen kommentarer: