fredag 7. mars 2014
Litt RX-filosofering.. ;)
Hva gjør du dersom du skal hente ut medisiner på resept, og når du kommer inn på apoteket, opplyser damen i resepturen at der ikke ligger noen resept i reseptformidleren (= resept-databasen), og at reseptene dine er gått ut på dato (og/eller at du har fått ut alle pakkene som var på resepten)..??
Jeg er av natur ganske dempet, dannet og rolig (iallfall i "offentlige" rom og "offentlige" sammenhenger), så jeg hadde nok bare smilt beskjedent, takket for opplysningen, og gått ut for å ringe legekontoret for å fornye reseptene mine..
For hvem er det egentlig som er ansvarlig for reseptene mine..? Riktig: Det er jeg. Og ingen andre!!
Er det apotekets plikt å holde orden på når kundenes elektroniske resepter går ut på dato..? Nei! Vi vil jo gjerne være hjelpsomme, og vi opplyser ofte om når det er siste utlevering på resepten og når den må fornyes osv. Men det er ikke noe vi har plikt til å gjøre!! Det er kundenes eget ansvar å holde styr på egne resepter, hvor mange pakker som er igjen på resepten, når reseptene går ut på dato osv.
Man kan få utskrift over reseptene og når de går ut på dato både hos fastlegen og på apoteket, og for dem som har internett og kodebrikke til nettbank, kan man også få en fullstendig og meget detajert oversikt over reseptene på mineresepter.no (med andre ord; Det er ingen god unnskyldning, og man har egentlig ingen god grunn til å klage sin nød, dersom man står der i resepturen uten gyldig resept, og resepten gikk ut for 3 måneder siden (og enkelte t.o.m. også fikk klar beskjed om at resepten var tom og måtte fornyes!).. Som oftest skyldes denne typen mangel på gyldig resept enten forglemmelse eller latskap..).. ;)
Og nei, - apoteket har ingen plikt til å ringe til legekontoret for kundene og bestille nye resepter!! Dette er kundenes eget ansvar!! Så står man der kl. 11.30 og oppdager at reseptene for lengst er gått ut på dato, har man fremdeles nok av tid til å ringe legekontoret og be legen legge inn de nye reseptene. Og for dem som ikke har anledning og tid (eller for dem som bare er for utålmodig) til å vente på at e-reseptene omsider skal dukke opp i databasen, så kan man faktisk be legen om å faxe eller ringe inn reseptene (men disse er bare gyldig for en-gangs-ekspedisjon, så nye e-resepter må bestilles i tillegg / ved siden av).
..(men rett skal være rett, - enkelte ganger kan det også f.eks. skyldes forglemmelse fra legen sin side, at de har glemt å sende nye resepter som pasienten bestilte for over 1 uke siden. Det hender også at reseptformidleren tuller seg litt, og at resepter som er bekreftet "sendt" fra legen, likevel ikke dukker opp i resept-databasen. :-/ En sjelden gang hender det desverre også at apoteket roter bort en og annen papir-resept (men ofte kommer de heldigvis til rette igjen).. Point being, - enkelte ganger er det faktisk ikke kundene sin feil når de står der og ikke har resept på medisinene sine.. men dette er heller unntaket enn regelen)..
Kundene er også selv ansvarlig for å skaffe ny medisin-rasjon før de går tom for medisin. Dersom kundene kommer på apoteket dagen før de er tomme for medisin, og vi tilfeldigvis er tomme i hyllene for medisinene de skal ha (slik at medisinene må bestilles, noe som i beste fall tar 1-2 dager), ja da er det kundenes egen feil om de ikke får med seg medisinen der og da over disken!! Dersom de bedyrer at "de er helt tom for medisin og at de må ha ny medisin nå, idag", - ja da blir det litt feil å klage på apotek-personalet når vi da sier at vi er tomme og at de må forhøre seg på et annet apotek. Bruker man legemidler, må man selv følge med når det minker på tablettene osv, og det er ens eget ansvar å skaffe ny rasjon i god tid, og ikke vente til dagen før man står der og er helt tom for tabletter!!
I praksis prøver jo apotekene være hjelpsomme der vi kan, men det finnes en grense for hva som lar seg gjøre og for hva som er akseptabelt. Etter min mening har det gått litt vel langt, og holdningene til reseptpliktige legemidler blitt litt vel slappe, når kunder som ikke har gyldig resept, nærmest krever å få utlevert medisinene sine likevel, sånn helt uten videre, og nærmest foreventer å bare få dem rett i hånda over disken, uten noen form for resept, registrering eller dokumentasjon av noe slag. Det er en grunn til at legemidlene er på resept, og at man derfor ikke bare kan få dem utlevert sånn uten videre. Dersom det ikke var så nøye, da hadde jo ikke medisinene blitt solgt via apotek i det hele tatt, - da kunne de jo bare stått i vanlige butikkhyller og blitt solgt på vanlige på matbutikker istedet! ;)
Og sånn for sikkerhets skyld, - det gjelder for meg selv som det gjelder for alle andre..: Dersom jeg ikke følger med når resepten min går ut på dato, og jeg står der uten gyldig resept, eller dersom jeg venter med å gå innom apoteket til dagen jeg er tom for prevensjon, og apoteket da er tom for prevensjonen jeg bruker, - ja da er det slettes ikke apoteket sin feil, men bare min egen dumskap og latskap dersom jeg ender opp med en positiv graviditets-test! ;)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar