torsdag 29. mars 2012

Syk


Den siste uken har jeg vært veldig sliten og ufsete, og i går kveld gikk jeg til sengs med feberfrys, halsvondt og muskelverk. For hundrede-og-n`te gang i løpet av de siste månedene. Jeg må ha verdens dårligste immunforsvar, det føles jo som om jeg har gått mer eller mindre konstant forkjølet denne høsten og vinteren.


Denne gangen fikk de lumske basillene antagelig god hjelp av.. :

* hepatitt B vaksinen som jeg tok på tirsdag (der influensa / luftveisinfeksjon liknende symptomer er en av de mindre vanlige bivirkningene, hehe),

* at jeg jobbet på apoteket i helga, og antageligvis kom i kontakt med halve Bergens forkjølte befolkning (og selvfølgelig glemte å smøre hendene mine med antibak, - fyyydda!! det er jo til å be om trøbbel!!). ;)

* at jeg gikk tur opp på Ulriken søndag ettermiddag, og satt småsvett på toppen av fjellet, med bare en tynn jakke som skjermet for de vindfulle trekkene. Fysisk aktivitet "stresser" immunforsvaret midlertidig, og er immunforsvaret ute å kjøre fra før av, skal det vel ikke store dytten til i den feile retningen før bassillene får overtaket.

Så i dag måtte jeg avlyse blod-isoleringen, og i stedet ble jeg liggende hjemme på sofaen og hutre under pleddet. Selv om det er kjiipt å bli syk, er det på en måte litt "deilig" at man "tvinges" til å ta det med ro og hvile ordentlig. Kroppen har gitt sin tydelige tordentale, og man blir pent nødt til å sette ned farten, stoppe opp og lade kreftene, enten man vil eller ikke.

Selv om man ligger der og fryser og svetter om hverandre, musklene og leddene er stive og ømme, og det kjennes ut som om man har en basketball (marinert i chilli krydder og kløpulver) sittende fast i halsen, er det godt å pakke seg inn i pleddet som en sommerfugl i en kokong. Virkelig kjenne på hvor sliten kroppen faktisk er.

Ligge godt beskyttet inne i den varme, myke kokongen, hvor alt er stille, mykt og behagelig. Hvor strabasiøse oppgaver og gjøremål, stress og bekymringer er langt vekke og for øyeblikket intet-eksisterende. Som om pledd-kokongen jeg ligger i er en eneste stor vakuum boble, der bare gode følelser slipper inn, og all verdens problemer stenges ute.

Jo, det er kjipt å bli syk (spesielt når man egentlig ikke har tid til å være syk). Men av å til trenger man rett og slett en pause, i sin egen lille "vakuum-boble". Ligge i kokong-pleddet på sofaen og knaske Doc, Repsils, og Fishermans Friend. Spise druer og klemmentiner. Drikke rykende varm jukse-kakao og iskald saft med lindrende isbiter. Døse av til en episode Greys Anatomy. Flyte bort på en rosa sky og gli inn i den dype søvnen, hvor alt er stille, lunt og fredelig, og hvor verden er i sin skjønneste orden.

10 kommentarer:

Hanne sa...

Det er så mye som "går" enda, grøss.
Jeg sliter fortsatt med ettervirkningene av influensaen jeg fikk på Londonturen, tror aldri jeg har blitt så syk av det før :O

MASSE god bedring til deg. Godt du gir kroppen tid til å hvile, så skal du se at du er på an igjen med ny giv om ikke så lenge, og da er det jo siste innspurt!

(...før jobb for evig..nesten..men det er en annen sak..)

Marit sa...

Uffuff :( Vært småsjuk ganske lenge jeg, men håper jeg blir kvitt det snart Går bedre og bedre:) Så masse god bedring! :)

motionocean sa...

Æsj. Det er sjeldent man LIKER å være syk :( God bedring!

Hilde sa...

God bedring!
Du får knaske doc og bli frisk;)

SV: Ja, da skjønner jeg at misunnelsen kom snikende! Det var veldig deilig å grille:) Vi er skikkelige grillfolk, og griller nesten hver dag om sommeren.

Hehe, nei, jeg gjør ikke det altså. Har faktisk ikke hørt om det! Vet du om den er bra? Lukter den like sukkersøtt? ;) Era liker seg veldig godt i sola, og vil ligge der stort sett hele tiden. Og hun er jo helt svart, så hun blir rimelig varm etterhvert. Men tror hun liker det!

vestfoldgirl sa...

Kanskje ikke så rart du ble syk nei..men det er kjedelig uansett. Vet åssen du har det, jeg har hangla i fem uker nå. Forkjølelsen forsvinner ikke helt. Irriterende. Håper du er bedre nå som det er påske! Kroppen har uansett godt av å slappe av litt :)
Sv: Jeg får se om jeg tør London Eye neste gang...det er sikkert en utrolig opplevelse!! Den ene restauranten vi spiste på het Cafe Rouge, veldig koselig og god mat. Den andre var en italiensk restaurant, som lå en en liten sidegate på Regent Street..der var det en slags food court og den lå inni der, husker ikke hva restauranten het!

Anne C. sa...

SV: Takk skal du ha! =) Ja jeg synes virkelig jeg har hatt min andel infeksjoner denne vinteren, så ble regelrett ganske SUR da jeg skjønte hvor det bar hen! Typisk at jeg skulle bli syk til FRIHELGEN min. :-/ Jeg hadde stoore planer om å stå masse på skøyter (er kjempelenge siden sist), men i stedet må jeg tilbringe helgen under pleddet på sofaen, med fullt av Kleenex, Otrivin og halspastiller. Fy søøren så irriterede!! $%#&!!! :-&

Anne C. sa...

SV Marit: Tusen takk. =) Masse god bedring til deg også!

Anne C. sa...

SV, Motionocean: Ingen som LIKER å være syk nei. Men for dem som holder på med masteroppgave (som er det mest stressende og energikrevende jeg noengang har vært borte i gjennom hele skoletiden!!), er det godt å få en pause fra alt og hvile seg skikkelig!!

Anne C. sa...

SV, HIlde: Tusen takk! Jeg har knasket to poser doc allerede, og nesten tømt en pakke med Kleenex! =S

Her i Bergen er det sjelden så bra vær om sommeren at man kan grille nesten hver eneste dag. Når solen titter frem, og regnbygene har reist på ferie til Østlandet, må vi utnytte muligheten skikkelig, så da blir det som oftest stor familie grilling med masse forskjellig grillmat og tilbehør. Kjempekoselig!! =)

Fikk tilfeldigvis øye på shampoen i en dyrebutikk da jeg skulle handle sand til kattene og høy til kaninene mine. Har "Bed Head" shampo sev, og gjenkjente derfor straks "TIGI designet", med "Pet Head" skrevet på flaskene bak disken. ;)

Jeg har jo ikke hund, så jeg aner ikke om shampoen er noe god. Vet ikke om den kan brukes til katter også. Men tviler på at puse-prinsessene mine hadde blitt så fornøyd med å bli "tvangs-dusjet"! ;)

Anne C. sa...

SV, Vestfoldgirl: Huff, håper ikke jeg blir gående like lenge som deg med forkjølelsen! =S Jeg som hadde lagt store planer om å stå på skøyter i påsken! :-/ Nå blir det vel pensumlesing og filmtitting istedet, med Doc og Repsils i påske-egget. ;).