torsdag 5. januar 2012

Jule-nostalgi


I tidsrommet 1. - 31. desember, har jeg opptil flere kvelder med jule-kos, julefilmer og tv-julekalender..


Lerum Julebrus er julebrus nr. 1! Denne har vært så lenge jeg kan huske, fra jeg var bitte bitte liten. <3 Jeg fikk alltid denne julebrusen hos både mine foreldre og begge mine besteforeldre. Mens andre drikker akevitt til pinnekjøttet på julaften, sitter jeg og storkoser meg meg pinnekjøtt og lerum julebrusen! <3


Når klokken slår 1. desember, er det lov til å spise kakemann! =) Butikkene selger litt forskjellige varianter. Jeg må nok innrømme at jeg liker best de store kakemennene med masse sjokoladetrekk på fra Meny, men de er jo litt dyrere, så til hverdags kjøper jeg en 4-5 pakning med kakemenn som er litt mindre, og myke i konsistensen.


Klemmentiner! <3 Det blir ikke ordentlig jul uten! Jeg har alltid vært særdeles glad i disse "baby appelsinene", og gumler nok litt ekstra på disse i desember! Husker jeg hyylte av glede, da jeg 6 år gammel åpnet pakken fra julenissen julemorgen, og inni pakken var en hel kasse med klemmentiner! Gjett om jeg ble glad!! =D


Jeg har egentlig aldri vært så veldig glad i pepperkaker, men har plutselig fått øynene opp for dem de siste par årene. Det er like mye den julete pepperkake-lukten jeg spiser dem for! ;) Men når de kombineres med klemmentiner og julebrus, smaker de utrolig godt. =)


Sjokolade julenisser! Disse må jeg ha hvert eneste år. De smaker jo egentlig ikke så veldig godt (siden de er i samme sjanger som sjokoladen i diverse julekalendere).


Men likevel må jeg gumle på dem hver eneste jul! Det gir så god julestemning, og gir liv til gamle minner. Da jeg var liten, fikk jeg ofte en sånn sjokolade nisse av bestemor da jeg kom hjem fra skolen og skulle øve på julesangene til fremføring på juletrefesten. <3


Hver eneste jul drikker jeg cola og julebrus fra Juleglasset mitt, med bilde av julenissen med en svær sekk julegaver, reinsdyr, snø-landskap, måneskinn og stjerneklar himmel. Brusen smaker liksom så mye bedre i akkurat det glasset! Kjempekoselig! <3


Og selvfølgelig må jeg se.. The Julekalender! Den første "voksne" julekalenderen som kom på norsk tv. Jeg har sett den hvert eneste år siden jeg var 12 år gammel! <3 Jeg blir aldri lei den, og synes den er like morsom hver eneste gang. =)


Det er en mørk og stormfull aften... ;)


Husker jeg alltid syntes at han Fritz nissen liknet litt på pappa. ;) Og så syntes jeg Hansi var så merkelig og rar, og at Gynter var litt søt! ;)


De e berre lækkert! ;)


OOoooolaaav, æ står under mistelteeeeiiiiiin!! ;)


Hvert år lager jeg to nellik appelsiner (en til meg og en til typen, selv om typen ikke bryr seg noe særlig). ;) Noen bruker Nellik appelsinen som en julekalender, og tar ut en og en nellik for hver dag, frem til 24. desember. Men jeg vil at nellik appelsinen min skal vare så lenge som mulig, og lar den derfor være som der er, med alle nellikene pent på plass! ;) Jeg elsker lukten av nellik appelsinene, og blandet med lukten av god gammeldags jule-grantre og pinnekjøtt, er det vel egentlig det som lukter mest "Jul" for meg. <3


Den kjempefine, koselige julekulen min. <3 Jeg fikk den av foreldrene mine julen jeg flyttet sammen med typen (og flyttet ut hjemmefra).


Fikk en ny julekule av Julenissen (= mamma og pappa) julemorgen for 2 år siden, i samme serie som den første. <3


Da jeg flyttet sammen med typen, fikk jeg med meg litt julepynt hjemmefra, som mamma ville bli kvitt (= bosse), men som jeg aldri i verden kunne tenke meg å hive i søppelsekken.. De to reinsdyrene, og de tre lysene har julepyntet barndomshjemmet mitt så lenge jeg kan huske, og selv om de er slitte og gamle, er de blant den mest kjære julepynten jeg har. <3

Et reinsdyr par, der det ene reinsdyret mangler bjelle og et øye.. ;)


..mens det andre reinsdyret mangler hele geviret. ;)


De tre, små puslete jule-lysene.. En liten julenisse..


..et lite juletre..


..og en liten snømann.. Som alle var veldig populære og foryndet julepynt hos en viss, liten 6-åring..


Jule-kirken min med engle-koret.. <3


Denne jule-kirken er kjempe-gammel. Jeg fikk den da min oldefar døde. Den var hans, og det var den han likte best av all julepynten. <3


Jeg har alltid vært glad i snø-lykter, og elsker dem fremdeles. Denne lykten med en snø-mann inni, fikk jeg da jeg var 8 år og var på sykehuset for å besøke bestefar som hadde hatt hofteoperasjon. Etter sykevisitten, gikk vi innom Narvesen kiosken på Haukeland, og ut igjen kom jeg med den koseligste snø-lykten. <3


Denne snølykten med en julenisse har jeg fått av mamma og pappa, og jeg har hatt den så lenge jeg kan huske, fra jeg var 3-4 år antagelig. Husker at jeg var helt betatt av den kongeblå bakgrunnen, og kunne sitte og riste på snølykten og se på den i en liten evighet. Syntes den var såå fiin! <3


Dette juletreet laget jeg på juleverksted da jeg var 10-11 år. ;) Jeg får kjempemasse julestemning hver gang jeg ser på det, fordi det vekker til live minnene fra juleverkstedet, - hvor koselig det var å sitte og dulle med isopor, sikk-sakk saks, glanspapir og filt-biter, mens vi hørte på julemusikk og spiste pepperkaker, klemmentiner og julebrus. Hvor lett og bekymringsfritt alt var på den tiden! *sukk!* <3


Denne julekrybben har jeg fått av bestemoren min, som døde av kreft for 9 år siden. Hun var alltid så glad i denne julekrybben. <3 Jeg lekte alltid masse med den da jeg var liten og var på besøk hos henne og bestefar (antagelig derfor den mangler Betlehems-stjernen og gjeterne..??). ;)


Denne julenissen er ikke min egen, men er likevel blant den julepynten som jeg er aller mest glad i. <3 Den står i hjørnet av trappen hjemme hos mamma og pappa hver eneste jul. Jeg har sittet og beundret denne nissen fra jeg knapt kunne stå på føttene og nissen var like stor som meg selv. Og jeg er fremdeles helt betatt. =) Det blir ikke ordentlig jul før jeg har fått gjensyn med denne nissen! <3



*Jule-nostalgi* <3

6 kommentarer:

Vestfoldgirl sa...

Mye koselig julepynt! Jeg har veldig lite pynt, men nå som jeg begynner å bli veldig voksen, må jeg vel starte å samle litt!! Men jeg tilbringer mye av julen hos mine foreldre, så ser liksom ikke vitsen med å pynte så mye hos meg selv!!
Godt nytt år forresten! Håper du hadde en fin nyttårsfeiring :)
Sv: Det er helt utrolig at du husker Baba Nation!! Ingen andre husker de...enda de var ganske populære en periode!! Jeg elsket de og spesielt Erik da :) For en gud!!! Time to heal er kjempefin og den andre sangen du mener er To bad. Også har de en som heter Ragamuffin mini!! Gleder meg til å se Erik igjen på Grand Prix!!

motionocean sa...

HURRA! Kjipt jula ikke varer til påske; det er så rolig og godt! :D Personlig (drikker jeg ikke brus) synes jeg den julebrusen fra en eller annen plass er best, den er brun, på en måte... Ja, er ikke så god til å forklare, som du ser! Og sjokoladenisser er NAM! GODT nyttår!!

Mariann sa...

Så koselig innlegg:D Jeg drikker også julebrus på julaften, men her går det i grans sukkerfrie! Overraskende god!

//Sjekket ut Wildfire jeg også, men den er vel litt dyrere igjen..? Filmen var ekstremt bra, vi skal faktisk på KP i kveld og se den andre, gleder meg :D

Anne C. sa...

Sv, Vestfoldgirl: Godt nyttår til deg også! (ja, jeg innser at det er i seneste laget). Åh, jeg er så glad i julepynt, og har samlet litt og litt, fra jeg var liten. Jeg også feirer jul hjemme hos mamma og pappa, men det er bare 45 min fra leiligheten vår, så jeg bare MÅ ha juletre og pynte hver eneste jul, selv om jeg ikke er hjemme i julen. Pleier å drøye julen og nyte juletreet så lenge som mulig. ;)

Time to heal var en av "grine-låtene" mine, hehe. Og syntes Erik var litt søt med det håret sitt! ;)

Anne C. sa...

SV, Motionocean: Godt (vel overstått) nyttår til deg også! Er det Gran`sjulebrus du mener, mon tro..?? ;)

Anne C. sa...

Sv, Mariann: Vet ikke helt hvorfor, men jeg liker ikke Gran sin julebrus så veldig godt. Den er "grei nok", men absolutt ikke førstevalg. ;)

Wildfire kostet ca. 1700kr uten abbonnement. Jeg ville ha en android som var liten og nett, og ikke altfor dyr, siden jeg har en tendens til å miste telefonen i bakken støtt og stadig, glemme mobilen, og legge den igjen overalt. ;)