mandag 25. april 2011

Påske


Nå har vel de fleste begynt å pakke vekk igjen påskepynten sin. Jeg derimot vil drøye det hele litt til. Jula varer jo som kjent helt til påske. Og påsken varer helt til.. 1 mai? Frigjøringsdagen? Grunnlovsdagen? Neimen om jeg vet! Jeg akter iallfall å ha pynten fremme en liten stund til. Den er så koselig, og gir en kriblende vårfølelse! =)


Enn så mye fin og moderne påskepynt som man får i butikkene; favorittpåskepynten min er fremdeles den samme, - gamle slitte påskeegg og kyllinger av metallstrenger, løsfjær, vatt og isoporkuler. Jeg har hatt denne pynten siden jeg var bitteliten, og det er denne pynten som varmer mitt nostalgiske hjerte.. :


Denne kurven med 4 småkyllinger fikk jeg i "påske-gave" av oldemoren min da jeg var 4-5 år gammel. Jeg var kjempebegeistret og helt oppslukt av den fra første stund, bærte rundt på den, og skulle ha den med meg hvor jeg enn gikk. Om natta stod den pent og pyntelig på nattbordet inntil sengen min (helst ville jeg ha den oppi sengen sammen med meg, men det fikk jeg ikke lov til, siden den da kunne bli ødelagt). ;)



Dette gamle påskeegget var opprinnelig bestemor og bestefar sitt, men så overtok pappa det da han og mamma flyttet inn i eget hus. Nå er det jeg som har fått det, og det er det koseligste påskeegget jeg har! Jeg syntes dette egget var såå fiiint da jeg var liten, jeg kunne stå og se og se og beundre det hver eneste dag gjennom påsken. Og så likte jeg jo selvfølgelig at dette påskeegget var ganske stort (MYE større enn mitt eget, og det største som fantes på den tiden), og derfor hadde det naturlig nok plass til mye mer påskesnop. 5-åringer er veldig observante på slikt! ;)



Denne plush-kyllingen (sittende i et lukkbart glidelås-egg, haha), fikk jeg av min andre bestemor og bestefar. Denne søte kyllingen har de hatt så lenge jeg kan huske, og hver gang jeg var på besøk, gikk jeg og fant denne kyllingen og lekte og koste med den. Jeg husker det var veldig spennende at den kunne klekkes ut av egget (og hoppe oppi egget og gjemme seg igjen dersom den så noe skummelt!). ;)



Og sist men ikke minst, - en biiitteliiiten isoporkule-kylling som jeg har laget selv, da jeg var 4 år og gikk i musikkbarnehagen. ;) Alle de andre barna laget store fine kyllinger, men jeg var sta og skulle absolutt lage en bitteliten en, med de minste isoporkulene som lå på bordet. Den har fått seg en liten trøkk opp igjennom årene (ettersom min bror "stjal" den og lekte med den i tide og utide), og den er blitt litt pjusket etter å ha mistet litt fjær, men jeg synes nå likevel at den er litt søt, og jeg bare ha den fremme hver eneste påske. ;)

Did you get a visit from the Easter-bunny..??

<3

Ingen kommentarer: