torsdag 7. april 2011

Buss-kluss!!


I går da jeg skulle på jobb, tenkte jeg at jeg skulle være litt smart og ta en buss tidligere enn det jeg pleier, siden det var midt i rush`en, og jeg hadde lyst til å ha litt bedre tid, så jeg kunne ta en liten frokost matbit på lunsjrommet før jeg begynte på jobb kl 17. Jeg hoppet innpå 44-bussen ti på halv fem, og regnet med å være fremme ca 20 min senere.

Men skjebnen ville det anderledes.

Som vanlig ble jeg forferdelig søvnig der jeg satt i buss-setet, og døste av sånn innimellom. Plutselig våknet jeg med et rykk, tittet forvirret ut av vinduet, og skjønte ikke hakket av hvor jeg var hen. Jeg gikk frem til buss-sjåføren for å spørre om han hadde kjørt forbi stoppet jeg skulle av på. Da viste det seg at bussen ikke kjørte forbi det buss-stoppet i det hele tatt. =S Jeg har kjørt med 44-bussen uttallige ganger før, og den har alltid kjørt forbi buss-stoppet der jeg pleier å gå av. Men akkurat den busslinjen på det tidspunktet kjørte direkte til endestoppet, og derfor en helt annen rute! =S


Jeg måtte bumpe av bussen midt ute i gokk et sted, hvor jeg ikke ante hvor jeg var, og ble pent nødt til å stå og vente på en buss som skulle i motsatt retning, og som kunne kjøre meg tilbake på "rett sti" igjen.


Jeg, som tok en tidligere buss så jeg skulle komme litt før og ha god tid til å spise litt før jeg begynte på jobb, kom 15 minutter for sent! (Hadde jeg tatt bussen som jeg egentlig hadde tenkt å ta, hadde jeg kommet 25 min før!).

I ruteheftet står det svart på hvitt at det skal gå en 40-44 buss til stoppet jeg skulle av på! Og det var ingen andre busser (=40-43) enn nr44 som stod på avgangs-perongen, så da regnet jeg jo med at denne kjørte forbi buss-stoppet mitt. =S Så enten er det skrivefeil i ruteheftet, eller så har Skyss ikke satt inn buss for den ruten på det aktuelle tidspunktet.

Jeg har en egen evne til å havne i buss-trøbbel.

Det har hendt mer enn en gang at jeg har gått på helt feil buss. En gang da jeg skulle ta buss til Fyllingsdalen, endte jeg opp på Flesland (Bergen Lufthavn) istedenfor. Forklaring..? - Jeg hadde gått på FLYbussen istedenfor FYLlingsdalen. Hvordan det er mulig å ta så feil..?? - Jeg leste bare de første bokstavene på linjeskiltet på bussen. Og rote-hodet mitt stokket litt om på bokstavene, så FLY.. ble til FYL.. hihi ;) Da jeg omsider oppdaget at bussen kjørte en annen vei, og at jeg var helt på villspor, var det for sent. Buss-sjåføren sa det gikk sjelden buss tilbake i motsatt retning, og sa det beste var om jeg ble med bussen helt til Flesland. Så den som satt 45 min på bussen, dro på "sightseeing" på Flesland, og satt 45 min på bussen tilbake til sentrum igjen, var vimse-høna! ;o)

Noe liknende skjedde ved gamle Brannstasjon. Jeg skulle ta buss til Landås, men var sliten og trøtt etter en hel dag med forelesninger. Jeg hoppet innpå bussen, og duppet litt av da den begynte å kjøre. Da jeg våknet igen, kjente jeg ikke igjen omgivelsene utenfor vinduet. Jeg spurte buss-sjåføren om hvor i all verden jeg var hen, og han smålo og sa jeg var på vei til Starefossen. - Jeg hadde nok en gang tatt et litt for raskt blikk på linje-skiltet, og forvekslet linje 11 og 31. Dermed måtte jeg hoppe av 11-bussen langt oppe i lien, og spasere ned igjen, forbi odontologen, Haukeland sykehus, og videre oppover Nattlandsveien. Riktignok gikk der mange busser forbi som jeg nok kunne hoppet på. Men jeg fant ut at jeg hadde vimset nok for en dag, og konkluderte med at jeg antageligvis ville komme raskere hjem til fots! ;)

Som oftest klarer jeg heldigvis å komme meg på riktig buss. Da er den største utfordringen å holde seg våken helt til jeg skal av igjen. Når jeg kommer innpå bussen og setter meg godt til rette i buss-setet, - da blir jeg ekstremt søvnig. Det er alltid så godt og varmt innpå bussen, og bussen durer monotont og gynger omtrent som en vugge når den kjører, mens omverden flyter stille forbi utenfor bussvinduet. Øyelokkene blir tyngre og tyngre, og tilslutt blir det fysisk umulig å holde dem oppe. Som oftest døser, slumrer eller halvsover jeg bare i noen minutter, for så å våkne igjen midlertidig våken og uthvilt. Men noen ganger hender det at jeg virkelig sovner av. Og ikke sjelden våkner jeg med et rykk, et stopp eller to før buss-stoppet jeg skal av på. Og nesten like ofte, - et stopp eller ti etter bussstoppet jeg skulle av på! ;)

Ingen kommentarer: